tisdag 22 september 2009

Årets julbok


Såhär ser den ut, årets julbok. Jag förstår inte varför jag inte tidigare haft en julbok, det är ju hur bra som helst. Annars om åren har ja gnöjt mig med et total listor av alla dess slag. Men nu har jag istället samlat dem i en och samma bok.
Det är inte bara listor som hamnar däri utan även tankar om julen; som kan beröra allt från himmel till jord. I år upptas tanken t.ex. av att fira jul med "en annan släkt". Jag ska fira med min sambos släkt i Skåne för första gången och jag som aldrig har firat jul utan min släkt funderar en del kring det och vad deras traditioner kan vara, hur det kommer bli o.s.v.
jag som är en julknarkare är ju rätt medveten om hur jag vill ha det. Respektive hur jag inte vill ha det och det ska bli en helt ny upplevelse att inte fira med den invanda släkten.

Framförallt innehåller julboken dock listor på ALLT, och då menar jag ALLT. Allt från julklappslista, till jullåtslista, julkortslista, sista datum för grejer etc. Det känns bra att ha allt på ett och samma ställe + att det är ett sätt för mig att få en överblick och kunna julmysa lite redan nu =)
Jag kommer nog ha en julbok om året tror jag. Blir kul att samla alla och jämföra från år till år och se hur saker och ting ändrar sig och sådär. Kommer även skriva i den efter jul, berätta hur det var och skriva ner saker jag vill föra vidare till kommande jular och traditioner jag vill upphöra med.

Dock kommer jag aldrig upphöra med att vilja kolla på Karl-Bertil Jonssons julafton. Inte är det bara en av de bästa julsagorna, det är även en av de absolut SNYGGASTE när det gäller animering. Per Åhlin är ju fenomenal på att teckna, jag älskar allt han gjort i animeringsväg. Hans filmer finns på dvd att köpa (Hundhotellet, Resan till melonia och Dunderklumpen). Nu saknar jag bara at tkunna köpa just Karl-Bertil, för den vill jag jättegärna ha på dvd.
Förresten så är Karl-Bertil Jonssons julafton en superbra julklapp att ge bort i bokform, dagens tips, ni kan köpa den här. (tyvärr bara på norska, men lägg den under bevakning)
och LÄSA DEN HÄR
och titta på ett klipp på den här nedan :

4 kommentarer:

  1. Ja, visst är det. I mitt fal är det även extremt praktiskt då jag får alla listor på en och samma plats. Annars har jag dem liggandes överallt och ingenstans.
    Du har ju Hilma och Hilmer som håller koll antar jag =)

    SvaraRadera
  2. jag kommer sakna dig under julen, vi har ju alltid firat den ihop.

    SvaraRadera