fredag 11 september 2009

Sjukdom och inslagna julklappar

Har äntligen orkat mig upp för att göra det här inlägget som jag legat och tänkt på ett par timmar nu.
Igår bröt min förkylning ut på allvar (nej, jag tror inte det är någon svininfluensa utan bara en vanlig förkylning) och lämnade mig feberfrossandes i sängen hela natten. Dagen som egentligen skulle använts till pluggande har istället inneburit sängliggande, sovande och filmtittande. Och vilken film kollar man allra bäst på när man är sjuk om inte en julfilm!?!
Idag blev det "Mupparnas julsaga". Den är ju den skämtsamma versionen av Dickens gamla klassiker och perfekt när man inte orkar något tungt och litterärt mästerligt.
Precis innan jag började titta så gick min snälla sambo ner och kollade posten och där fanns ett bubbelplastigt kuvert med beställda julklappar. Nu kan jag inte informera om vad det är för något, eftersom Jens - min manliga livspartner, läser det här. Men jag kan berätta vad de ska vara till.
Vi har varsin julstrumpa och däri lägger vi varsin adventspresent. Istället för att ge varandra 24 små presenter så får man en varje söndag när man äter adventsfrukost. Det blir inte så dyrt och blir ett trevligt inslag varje söndag när man vaknar. Det är en mycket fin och trevlig tradition och nu kan man säga att jag leder som redan skaffat två av dessa fyra pressar.

Medan jag kollade på filmen så satt jag inkrupen i täcket och slog in dessa paket och det började kännas julmysigt...förutom att det var över 20 grader utomhus och solen skiner som aldrig förr... men eftersom jag inte klarat att röra mig ur sängen idag så kan jag låtsas.

Jag märkte att det börjar bli dags att köpa julpapper och att organisera i "Presentdekorationslådan" så jag vet vad jag måste införskaffa och inte. Vi hade pratat om att bara ha "naturpapper" till presenterna iår ... men det vette fan. Jag älskar ju det glimmiga, glammiga, glittriga, färgstarka och överambitiösa inslagningarna så jag kommer nog inte hålla det.











Jag älskar nämligen att köpa julpapper, snören, etiketter etc. lika mycket som jag älakr att köpa skolmaterial varje höst. Nu köper jag inte skolmaterial i samma utsträckning som jag köper julpapper, men när man var liten var ju bänk och bokpapper t.ex. det BÄSTA som fanns. Och nya luktsudd och glittriga pennor o.s.v. Jag skulle gärna göra det fortfarande, men på universitetet har man inga egna bänkar (vilket är synd ;)

Förra året köpte jag i alla fall en smart "julpapperskartong" på RUSTA som man kan ha alla sina jul och presentpapper i.
Rusta är verkligen en av mina favvoaffärer när det gäller att köpa julpyssel och julsaker. Där köpte jag t.ex. vår rosa julgran för två år sen och det är min absoluta favvoaffär när det gäller paketgrejer till jul. De är billiga och har hur mycket kul och pyssligt som helst. Är man ismagad så ska man vänta tills efter jul då allting reas ut. Det gjorde jag med julpapperskartongen och fyndade den för om det var 30 eller 40 kr, vilket jag tycker är lagom.

Nä, nu är det faktiskt dags att falla tillbaka ner i sängen. Men innan det så lämnar jag er med en julstämningshöjare =)

3 kommentarer:

  1. Hej jag tycker det vore intressant om du skrev vad det var du köpte till din sambo.

    PS. Det här är inte din sambo. Asså allvar.

    SvaraRadera
  2. Kul med små adventspresenter,
    sköt om dej nu.

    SvaraRadera
  3. Jensan: Nja...jag litar inte på folk som kallar sig själva Jensan på nätet så jag låter nog bli.

    Hannele: Tack! Jag mår faktiskt bättre idag, en heldag i sängen var nog behövligt, men det blir inte något limbodansande idag inte. Men förmodligen en julfilm till =)

    Ja, jag gillar tanken med adventspresenter istället för 24 små. det är svårare att finna 24st rätt billiga presenter när man är över 20 på nått sätt. Men fyra st kan man alltid hitta efter lite enträget letande.

    SvaraRadera