lördag 12 september 2009

Tillstånd: Bättre

... men inte helt bra. Febern verkar i alla fall ha släppt sitt grepp om mig och värken i kroppen är inte lika påtaglig längre vilket är väldans skönt. Hade kanske behövt lite gammalt hederligt influensapulver för att råda bot på det här.
Har inte blivit någon mer julfilm idag ... inte än i alla fall. Men jag har tittat på en mycket bra och intressant dokumentär på SVT som hette: " Whalborgs ungar", kolla på den om den går i repris igen eller på SVT-Play, för den är värd att se och debattera runt.

Har i alla fall känt mig lite lite julig idag när jag kom på att jag kunde kolla tecknade julfilmer via youtube på tv:n. Det var mysigt. Hittade en som hette : "T´was the night before christmas".

(den kanske laggar lite, men det kan man ta)


Tänkte passa på att tipsa om en superbra present som man kan göra enkelt, gott och nyttigt alldeles själv: HEMMAGJORD MYYSLI (för det är mysigt att äta frukost)

Nu kan man variera receptet efter vad man själv gillar och är någon nötallergiker så funkar ju inte hasselnötter i men då kan man byta ut det och ta något annat som passar bättre ihop.
Min ingredienslista ser i alla fall ut som följer:

Havregryn
Rågflingor
Russin
Kruskakli eller havrekli
Solroskärnor
Pumpakärnor
Kokoa
Hasselnötter
Tropical fruitmix

Rosta hasselnötterna i ugnen ca 20 min på 200 grader så skalet lätt faller av när man "gnuggar" nötterna. Hacka och låt svalna.
Blanda havregryn, rågflingor och kruskakli. Ha på vatten och gegga runt så det bildas små "klumpar". Det får inte vara för blött för då torkar det aldrig. Alternativet är att spraya vatten på när du blandat allt på en djup plåt (Jag har en "kökssprayflaska" från IKEA och en vanlig sprayflaska som man kan ha medel etc. i. Se bara till att det inte varit något slags medel i flaskan innan du använder den till att spraya maten med.) Rosta i mitten av ugnen ca 10 min. Rör om och rosta ytterligare 10 min. Man måste dock håll akoll så det inte bränns vid, alla ugnar är ju olika.
Jag tycker om när det är crunshigt och lite nötig smak, så jag rostar alltid solrosfrön, pumpakärnor och kokosflingor i en torr panna.
När du rostat flingorna i ugnen är det bara att blanda allt och låta svalna innan du häller upp i glasburk för förvaring. Om man inte får tag i "tropical fruitmix" kan man hacka ner torkad frukt, kokosflagor, vanliga cornflakes eller vilken sorts flingor man nu har etc. etc. Goijibär är himla nyttigt och karotenrikt. Att äta dom som snacks (vilket står på påsen) rekommenderar jag inte sålänge man inte är en hamster (för det smakar hamster och kaninmat) men i myyslin blir det bra och man får i sig mycket karoten.

Gav själv bort en burk myysli förra julen som blev uppskattad. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Hej.

    Fin blogg du har. Skrev ett inlägg i min blogg idag men det dröjer nog ett tag till innan jag startar upp den på riktigt igen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej och tack så mycket!

    Har läst nu och klickat in dig på min sida så jag lätt ska "hitta tillbaka" =)

    SvaraRadera