lördag 31 oktober 2009

Julpyssel och pepparkaka

Okej, jag vet att jag borde skrivit mer idag på mitt arbete. Men jag har grovredigerat det jag redan skrivit så något vettigt har jag i alla fall gjort om någon misstror mig.
Annars har jag mest fixat här hemma för nu när det är flytttider är det kaos överallt. Så jag bringade ordning i kaoset och sen har jag trixat med lite annat. Bland annat:

Juldoftande stjärna och hjärta:

Jag måttade efter pepparkaksformar, klippte ut, sydde ihop på maskin - lämnade såklart ett hål för att kunna stoppa dem. Sen stoppade jag med vadd och stoppade in lite brutna kanelstänger och hela nejlikor. Sedan sydde jag ihop för hand och nu har jag väldoftande jul ... ja ... vad kallar man dom?
Tips: Ta ett tyg som "andas" och inte är så grovt/tjockt, mitt är rätt grovt och då kommer inte dofterna ut lika lätt.

Mjuk pepparkaka:
Önskar jag kunnat gjort ett doftande blogginlägg för då hade ni verkligen fått något att bita i ikväll. Säsongens första mjuka pepparkaka är bakad och godkänd.
Otroligt enkelt:

2 ägg
2 dl socker
2 3/4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
50 gram smör eller margarin
1 dl mjölk eller ev. vatten
1 påse pepparkakskryddor

Vispa socker och ägg pösigt. Blanda ner resten av ingredienserna. Se till att inga "mjölpuffar" finns kvar. Häll smeten i smörad och bröad form. Grädda i 175 grader i ca 30-35 min. Beror helt på ugn.


Hur har ni "firat" allhelgona förresten, om ni ens har gjort det???

/J

7 kommentarer:

  1. hihi, doftande inlägg behövs inte,jag kan både känna lukten och smaken av den =D

    SvaraRadera
  2. Jeanette: Härligt! men visst skulle det ( i alla fall ibland) vara schysst att göra doftinlägg...men det beror på doft såklart ;)

    SvaraRadera
  3. Åh va gott det ser ut, ska prova ditt recept..:)

    SvaraRadera
  4. Gremlinsmamman: gört! Men ibland kan det bli för starkt med en hel påse pepparkakskryddor, beror nog på hur färska dom är. Du får smaka/lukta av det hela. Lycka till ! =)

    SvaraRadera
  5. Det juldoftande hjärtat jag fick när du var hos mig har jag tagit med till jobbet. Ligger på mitt skåp o luktar jättegott.

    SvaraRadera