söndag 15 november 2009

Vörtbröd och julsmak


I fredags bakade jag vörtbröd för första gången för säsongen. Det belv dock utan öl i men det smakar likadant ändå så det spelar ingen roll. En limpa med russin och en utan. Jag gillar inte russin i och min sambo älskar russin i, så så fick det bli. Hela hemmet...alla 34kvm fylldes av en underbar lukt. Brödet förtärdes sedan som lunchmacka är sambon kom hem från skolan. Mucho gott. Och med senap på och att dricka julmust till var och ÄR en julhöjare så det slår gnistor om átt.


/J


6 kommentarer:

  1. Gud vad gott med hembakt bröd. Själv hade jag storslagna planer för veckan då jag förra helgen köpte hem jäst och tänkte på allt gott jag skulle baka. Imorse hittade jag tre skrumpna paket jäst längst in i kylen. Men det är ju tanken som räknas...

    SvaraRadera
  2. Fridolin: EXAKT!!! tanken är det viktigaste ... men ibland är det ju skönt när tanken ger resultat ;)

    Å andra sidan har du många dagar som komma skall som du kan baka på.
    Jag har lite förspänt så, för vi bakar i princip allt bröd, utom knäckebröd, själva, så det går liksom på rutin på något sätt och det jobbigaste jag upplever är i och för sig när man märker att mjölet inte räcker...men tanken är som sagt det vi räknar på ;)

    SvaraRadera
  3. Mums, det finns kryddblandingar också färdiga.

    SvaraRadera
  4. Du har inte lust att lägga upp vilket recept du använde dig av?=)

    SvaraRadera
  5. Gott!! Är precis som du, UTAN russin tack, och mannen ska alltid ha med, såklart!

    SvaraRadera
  6. åh, vört är helt underbart. Min man såg lite drömmande på vörtlimpan i affären förra veckan. Nästa handling får det nog bli det. Med russin i, för det tycker vi båda om!

    SvaraRadera