lördag 19 december 2009

Hemmagjorda köttfria bullar och julpyssel-mys



Igår - efter att jag fått min EXAMEN, om jag nu missat säga det till någon ;) - så flög jag hem på lätta vingar, väldigt stelfrusen men lätt i själ och hjärta.
Väl hemma satte jag på "En julsaga" som jag har på cd-bok och sen satte jag igång att göra vegetariska köttfria bullar till julafton samt dricka lite kaffe i mitt fina loppisfynd från första året jag bodde på Öland.




Klicka på bilden så kommer ni till receptet på quornbullarna.

Medan jag gjorde quornbullar, lyssnade på julsagan och kände julmyset sprida sig i venerna så började det mörkna ute och tanken på att vara klar i skolan började sakta men säkert att sjunka in. Vilken frihet, vilken lycka!!!

Och vilken lycka det var när jag i onsdags var på Indiska och hittade denna underbara skål. Jag köpte två stycken (eller min sambo betalade, men jag handlade kan man säga) för jag tycker att de var så snygga. Och sen var de så ruskigt billiga: 39:50 kr, jag blev glatt chokad.
Det fanns vita också, men jag tycker de röda var snyggare och mer färgiga och passande till vårt kök. Jag fyllde den ena med M&M:s vilket är mitt absoluta favorit Lalo att stoppa i munnen.
Gårdagskvällen spenderades i soffan, ätandes M&M:s och tittandes på Ernst, innan jag slocknade som ett ljus med huvudet i Jens knä. Det var så otroligt skönt.
Idag har vi hjälpt en kompis att flytta (vi har ju vanan inne nu) och efter att vi kom hem så satte vi ihop pepparkakshuset eftersom vi inte gjort någon egen deg i år, då vi inte skulle hinna ta hand om den.
Jag lyckades såklart trycka lite hårt så det gick sönder och fick LAGA det med socker, men det kommer funka bra ändå.
Nu har vi även fixat tomtelandet. Det är lite mindre i år, men minst lika bra. Det är mysigt att ligga i sängen och kolla på det och drömma sig bort till tomteland...
I år bor de "tre vise kvinnorna" i tomtelandet och de är den bättre versionen av de tre vise männen. Jag som är extremt okristen hade för några år sedan en tanke om att göra en genus-eccehomo-julkrubba där dessa tre glittriga kvinnor skulle ingå, men jag kom inte längre än så och det är okej. För eftersom jag inte tror så känns det skumt om jag skulle ha en julkrubba. Men de tre vise kvinnorna får vara kvar och symbolisera: Kraft, intelligens och styrka.
Jag tror en närmare presentation "is in order":

Detta är Harriet

Här har vi Aurora
och det här är Sissela
Tomtarna sågar ved
granen står så grön och grann utanför stugan
och furstutrappen är borstad och fin
och helt plötsligt kom jag på att jag missat ugglan i granen, men nu hänger han på hedersplats längst fram och ser nästan chockad ut ...
Ertappade även tre små möss i fruktskålen ...
Med andra ord en händelserik dag. Men nu är det faktiskt sovdags snart.

G´natt /J

4 kommentarer:

  1. Grattis till examen.... Märker att julkänslan är på topp hemma hos dig, underbart! Inte många dagar kvar nu till självaste julafton...

    SvaraRadera
  2. Jultider: Tack så mycket! Den släppte lös allt julmys inuti =)

    Nä, nu är det snart dags...spännande för i år blir det en helt ny jul!

    SvaraRadera
  3. ni är så förbaskat fina och kreativa, du och din lalo, att jag vill gifta mig med er båda två, och bo hos er, och bli er "Karlsson på Taket, och ni skulle ALDRIG bli av med mig! muhahahaha!

    Men jag är ju i princip gift redan, och mycket nöjd med min gifting... så jag håller mig till att följa ert hem och pyssel per internet. :)
    /ni kan pusta ut./
    ;)

    SvaraRadera
  4. Retroromantiker:
    Nu har vi visserligen ett större hem. Men va konstigt om du gifte dig med oss. Det skulle bli som att du blev vårt barn. Ett vuxet barn...va konstigt. Måste jag börja tjata på dig för att du är för upptagen med ditt eget liv och aldrig ringer oss nu? ;)

    Jag har alltid ÄLSKAT Karlsson, so bring it oN!

    SvaraRadera