måndag 7 december 2009

Julkonsert den 5:e December


Så var det då dags i lördags för julkonsert som jag och mor min gått och längtat efter sen i somras då biljetterna införskaffades.
Sonja, Sanna, Shirley och Måns...ja, det hade man inte kunnat tro att jag skulle sätta min fot på, men så är det ju med julmusik. Det funkar NÄSTAN, oavsett vem som sjunger. Dock inte Carola av rena principskäl. Jag är heller inget schlagerfan på något sätt, snarare tvärtom, men jag har alltid gillat Shirley Clamp för hon verkar vara så rolig och härlig som person. Hon sjöng en cover på Kent och ja, hon gjorde det okej. Och Sanna Nielsen är ju typ lika lång som jag så det är också bra. Den enda jag har haft jävligt svårt för är Sonja Aldén. Inte för att hon sjunger dåligt, för fina, bra röster har de ju allihop, utan för att hon är så platt, tråkig och sådan Celine Dion Wannabe. Och lite så var det i lördags också, hon är jävligt trist på nått sätt, även om hon sjunger jättefint. Shirley Klämma däremot är ju som uppåttjack och man blir bara glad och lycklig av henne. Måns var bättre än jag trodde och fick kanske lite bättre betyg än jag tänkt, men jag har svårt för hela den där "jag-är-sån-jävla-trevlig-kille-så-ingen-kan-tycka-illa-om-mig-grejen. Jag blev fan irriterad när han började snacka skit om stockholmare. Jag är så trött på grejen, det är såna billiga skämt.

oj--ja, nu var det ju inte dom jag skulle utvärdera utan konserten och den var jättebra. Eller, det var mer som en show och det var schysst, rätt kul små avbrott från sjungandet och trevligt och en mycket bra kväll helt enkelt. Både jag och min mamma saknade kanske lite mer stämningsfull och juligt inredd scen och sådär. Allt var vitt (och det gillar ju inte jag, så länge det inte är snö vi talar om) och rätt trist så. Men de femtielva klädbytena som Sonja gjorde livade upp färgen på scenen lite i alla fall.
Sanna är ju sjukt bra på att sjunga. Jag gillar henne. Gillar när tjejer inte är ute efter att bara vara snygga och visa sina kläder, utan bara gör sin grej och gör det sjukligt bra, vilket hon gör. Sen älskar jag det faktum att hon är så lång, för vi är inte så många känns det som ibland. Och sen tycker jag hon är en bra förebild för unga tjejer att man kan ha en normal kropp och inte behöver vara riskabelt smal. Sen är ju hennes röst underbar. Hon sjöng någon jullåt som jag aldrig hört förut och den var så himla bra och hennes röst så himla fin. Då fick jag rys och julkänsla i kroppen.
Såhär ser "gymnastiksalen" nere på stan ut nu under "Novemberljus" som är en ljusinstallation som finns i en slinga över hela stan, det är superläckert. Jag älskar polkagrishuset. Det börjar till slut att falla polkagrisar också, det är snyggt.


/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar