fredag 8 januari 2010

Julen försvinner sakta men säkert

Ja, nu är detdags att börja plocka bort den. Vanligtvis sker detta inte till sitt fullo förens efter tjugondeknut och så blir det väl i år också antar jag. Men som många av er andra skrivit i era bloggar, så finns det något underbart magiskt och spännande när vi träder in i september och julandet börjar, jag lyssnar på första julsången, börjar skriva julklappslistor etc. , men det finns även något skönt med att plocka bort julen, pytta ner den i sina kartonger igen och spara känslan i hjärtat och låta andra delar av året ta över.

Så kände jag i alla fall i förrgår kväll så jag samlade ihop alla lösa tomtar och prydnader och ställde upp dem i köket och igår blev det den stora nedstoppningsdagen. Sambon röjde tomtelandslampor och jag valde att stuva om alla kartonger så alla ligger i ordning nu och sådär. Organisering är en fetisch jag har. Jag ÄLSKAR när det är ordning och reda. Men inte sådan pedanthet så man inte vågar röra sig i hemmet, sånt gillar jag inte. Men jag älskar att organisera saker i lådor, skåp, kartonger, garderober etc.

Det enda som nu är kvar uppe ( för till och med alla dukar etc ligger i tvättstugan och väntar på rensning) är stjärnorna i köksfönstret, ljusstakarna i sov- och vardagsrum , samt julgranen. Att dessa får vara kvar en vecka till beror delvis på att vi har så få lampor i vår nya, STORA lägenhet så vi behöver ljuskällorna. Men det gör inget, för julgranen sprider fortfarande ett underbart sken och det är fortfarande mysigt att komma ut i köket och mötas av det röda skenet från fönstret.

Jag vet att många av er lägger ner julbloggen nu och plockar upp den i höst igen när det börjar närma sig. Och jag gör detsamma. Julen förtjänar en egen blogg! (och med tanke på hur många julnördar vi är så är den nog snarast hybrisk just nu =) hahaha) Kanske kommer jag dyka in och gästspela under året om något juligt händer och sker och jag börjar köpa julklappar sjukt tidigt , vilket är årets förutsättning eller något sådant.
Däremot kommer det komma en annan blogg som liksom "tar vid" lite där denna slutar. Det kommer bli en blogg inriktad på pyssel, fina, roliga, kitshiga saker, inredning till viss del, recept, smarta tips etc. Jag hoppas ni kommer hänga med där under året. Men lite hemligt och i tillverkningsstadiet är det fortfarande så det kommer inte kickas igång förens efter den 13:e som sagt, för Jul i laloland är ju inte slut riktigt än!

Nu: Tvättstuga!
/J

5 kommentarer:

  1. Ja, visst känns det skönt att veta att det alltid finns en ny jul att se fram emot? Hade man haft alla de där sakerna framme året om, musiken, maten, musten, hade det ju inte alls varit något speciellt med det...

    Ska bli spännande med din nya blogg!

    SvaraRadera
  2. Lotta: Nä precis! Det är ju så magiskt när man närmar sig november och allting börjar glimma och glittra. Jag vill ha det en speciell tid på året så tjusningen hålls kvar.
    Tänk vilken hädelse att dricka must i juli !!!

    SvaraRadera
  3. Jag ska plocka ner mina julsaker till nästa helg, men jag tänker behålla ljusslingan på balkongen. Jag tycker också att det ska bli spännande med din nya blogg.

    SvaraRadera
  4. Ja det ska spännande att se vad du ska hitta på nu när glitter månaden är slut : D

    SvaraRadera
  5. Mamma: Ja, om du börjar nu till helgen så är du klar till påsk =)

    Metronyx: Ja månaden som förgyller glittret har passerat, men glitter min vän, går aldrig ur årstiden =)hahaha

    SvaraRadera