måndag 29 november 2010

1:a advent


Jag och mamma skulle gå på julmarkad i Gamla Linköping igår (sambon är fortfarande sjuk).
Sedan skulle vi åkt ner på stan och fikat, kollat lite och sedan dragit oss hemåt för adventsmys i soffan.
Det lät ju himla bra och trevligt, men var ju totalt omöjligt att genomföra då vi var insnöade och det ven storm utanför. Så istället stannade vi hemma, bakade pepparkakor, saffranskringlor och lyssnade på julmusik. Det som är så bra med att ha en mamma på besök är att hon även lagade min jacka, symaskinen och bytte kontakt på min gamla fina 70-talslampa, allt det där som jag kan göra själv men aldrig får tummen ur och gör.
Vi gjorde även pizza och kollade på julfilm när vi åt. Väldigt mysigt och roligt. Jag älskar att dra runt en dag i långkalsonger och raggstrumpor med mjöl i håret och saffransdoft i näsan =)

Dagen började i alla fall med julfrukost; nykokt risgrynsgröt och diverse tillbehör. Alla fick även en adventspresent på tallriken ... utom jag och sambon från mamma - för dom hängde redan i vardagsrummet i form av nya gardiner (ja, det var även mamma som strök dom). Ni ska få se bild någon dag

Mitt i julbaket ropar mamma från vardagsrummet i en viskning: "Koooooom...kooooom får du seee". Ute i busken satt det två domherrar. Domherrar är mina favoritfåglar och jag har inte sett sådana på flera år och klagar alltid på det. Jag fick några suddiga bilder som bevis.
Resten av dagen drog vi runt i mysplagg och vi avslutade det hela med glögg, nybakat och Big Bang Theory.
Nu: frukost med ljus och sedan vinka av mamma innan jobbet! Helgen går så fort ibland...jag som hade hoppats på att mamma skulle bli insnöad här några dagar =)
/J

1 kommentar:

  1. Åh vad mysigt det låter alltihop! Härligt att ha sin mamma på besök. Och visst är det konstigt att mammor tar tag i saker som man själv inte gör? Hoppas att man själv blir en sådan mamma. :)
    Och vad fint med domherrebesök! Det är verkligen söta fåglar.

    SvaraRadera