måndag 29 november 2010

Saffransbak


Ibland får jag tuppjuck och "goes banana" när det gäller bakning. Det gjorde jag idag för vi hade så mycket mjölk hemma och det bara är sambon som dricker det.
Jag tycker också om att modifiera om recept på saker för att finna nya smaksensationer. Så det gjorde jag idag - det hela resulterade i ett bullbak som heter duga.

Det blev en saffrans-butterkaka med mandelmassa.

och sedan blev det en laddning saffransbullar med vitchoklad och hackad mandel - något jag aldrig gjort, men som jag antog skulle smaka bra. Har läst någon julblogg som luftat vitchoklad i saffransbullar, så jag tog lite hackad mandel i också och det blev bra.
Nu luktar det gott och juligt i hemmet.
Det är även dags att gå och sova snart...suck, jag som har så mycket att hinna.

Tips: tricket att få bra saffransbullar är att skippa kesellan (som blev så poppis i början på 90-talet) och ha i ett ägg i degen !!!

/BagarLalo

4 kommentarer:

  1. Sv: Ja de var helt magiska.Harrods hade Peter Pan tema. London är helt fantastiskt vackert runt jul. Trisst att vi inte har mer julpynt hemma.

    SvaraRadera
  2. Man kan nästan känna doften....
    Ägg är en jättebra sak i degen, har alltid det.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker degen blir saftigare med kesella ska kanske ta och testa det där med ägg. Det ser vansinnigt gott ut! Särskilt buttekakan.

    SvaraRadera
  4. Hej Tjejen!!

    Sitter här i din fina julblogg och letar runt efter recept på just saffransdeg. Tänkte att du om ngn skulle ha det perfekta receptet : )
    Men hitta iaf detta tips om att ha i ägg. Men om du har ngt recept tas det tacksamt emot av en bullmamma : ))

    Kramrusen

    SvaraRadera