onsdag 12 januari 2011

Bakmanicken

I förr-föregående inlägg visade jag denna:
Det här är vad jag förknippar med pepparkaksbakning.
Den kommer från mormor och morfar och har användts hela mitt liv vid det årliga baket.
Det är helt enkelt en stålmanick man håller i handen och längst fram finns det olika "munstycken". Det på bilden är lite rundat och ger runda pepparkakor, men det finns stjärnor, hjärtan och "blommor"(ni vet som Mor Annas som man köper).

Man kavlar helt sonika ut sin deg. Greppar sin manick och sedan liksom "rullar" man den över degen och kakor bildas. Det här är väldigt effektivt och gör att det går oerhört fort att baka.
Jag slipper helt enkelt att stå och pressa ner formar i degen utan rullar manicken ett par gånger och VOILÁ så har jag massa kakor redo att lägga på plåt.
Lite dumt togs inga bilder på detta moment, men ni kanske förstår grejen i alla fall(!??)

Här står jag böjd som en ostkrok och lite halvt illustrerar om man kollar nära.
Hur som så är den superpraktisk!
Så vitt jag vet är den här prylen hur gammal som helst och jag vet INTE vad den kallas.
Någon annan som vet???
Ps. Imorgon är det sista inlägget!!! Ds.

2 kommentarer:

  1. Du jag blev mest avis på att du har en marmor bakplatta. En sån har jag tänkt skaffa mig i flera år. I alla recept för polkagrisar jag hittat står det "marmorplatta" i, och jag törs inte prova att göra några innan : D Men visst är det kul med gammalt och beprövat. Jag är dock svag för mina lösa cutters , men kan se nyttan med en rullande grej!

    SvaraRadera
  2. Smart pryl! Har ingen aning om vad de heter dock men nu fattar jag vad man gör med den.

    SvaraRadera