torsdag 1 september 2011

Den ultimata julsemestern!!!

Jag är personligen inte mycket för att resa bort under julen eller december. Jag skulle för mitt liv aldrig få för mig att åka utomlands t.ex. Nej nej, december, jul och nyår skall avnjutas i gamla svedala som alltid gjorts. Ja, jag är lite jul-konservativ.
Men att åka på en weekend i julens tecken skulle jag inte ha något emot. Eller över dagen, om man bor nära.
Ishotellet och Liseberg i all ära, men vad kan toppa:


bild från tomteland.se

Jag har varit där några gånger, men alla under barndomen och alltid på sommaren (?)
Men jag blir lite sugen på att åka dit en helg, bo på hotell i krokarna och spendera en lördag i tomtens och julens tecken och gå på någon julmarknad i det vackra Dalarna.
Någon annan som varit, ska eller vill åka dit???

//Jessica

10 kommentarer:

  1. Hrm, jag vet en som bor relativt nära. Hint,hint...så om du kommer upp vet du vart du kan få en kopp te ; )

    SvaraRadera
  2. Jag har varit där när jag var liten, men det var också på sommaren. Inte för att jag märkte så mycket av det i ärlighetens namn. Inne hos tomten, som berättade sagor, brann brasan hemtrevligt vad jag kan minnas...

    SvaraRadera
  3. Metro: Jag tänkte att du skulle få bjuu på en fika med tillhörande kaka och boksnack!

    Fridolin: Ungefär samma här, men tänkte att det kanske är trevligare runt jultider.

    SvaraRadera
  4. Jag vill åka till tomteland i rovaniemi! Eftersom det är närmare för mig. Skulle verkligen vilja på en sån weekend också, tar upp det varje år men det blir aldrig av! Nån jul ska det dock bli :)

    Samma med ishotellet. På sommarn blir det så man fantiserar om att dra dit när det står upp igen, men när det blir en 20-25 minus känns tanken tyvärr inte lika lockande längre..

    SvaraRadera
  5. Jag har bara varit där en gång och då var jag liten och på sommaren, så jag vet inte alls hur det är nu.

    Det är intressant det där med att resa över jul, jag har varit precis som du (och är väl egentligen fortfarande) och vägrat/inte förstått poängen med att resa utomlands. Vid jul??? I år ska vi dock iväg på annandagen, en vecka på Kanarieöarna - vi insåg att vi inte pallade en likadan vinter till, behöver sol och värme (och det trodde jag verkligen aldrig att jag skulle tänka), min make är dessutom lärare så det är svårt att resa iväg under terminerna eftersom han ofta jobbar då, är det lov så brukar han jobba en eller ett par dagar i den veckan också, så det är liksom inte helt lätt (men det är klart att det går att ta ledigt, dock inte så poppis..). Det ska bli en mycket intressant upplevelse tycker jag, den enda erfarenheten jag har av sådana resor är ju Sällskapsresan 1!

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken grej! Jag har varit på tomteland två gånger i mitt liv, båda gånger när jag gick på dagis tror jag och på sommaren. Blev sjukt sugen att åka dit nu i vinter. Och jag är ändå 19 bast, haha. Skulle vara tokmysigt att ta med min lillkusin dit över dan, tar bara lite drygt en timma till Mora från mig tror jag... Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  7. Jag var där när jag var liten. Numera blir det Liseberg eftersom man bor här :)

    SvaraRadera
  8. Lisa: Känner igen det där med ishotellet. Har man -18 grader hemma så lockar det inte att sova i -5 ... det blir "en annan gång" ;)

    Åsa: HAHAHHAA, ja, min erfarenhet är nog också lika stor som den i sällskapsresan när det gäller julresor.
    Men jag förstår det där med ledighet, jag är också lärare och det är svårt med ledighet under terminerna.

    Hanna: JA! Klart du ska ta med din kusin. En sådan sak är förmodligen rolig och mysig ,men blir lite roligare med barn i sällskap.

    Svensk Jul: Jag bor ju inte nära nått så för mig är det lika långt åt båda hållen - perfekt!

    SvaraRadera
  9. Jag har aldrig varit där men någon gång ska jag absolut dit! Éftersom vi bor långt därifrån krävs det lite planering och mycket tid. tänker som du ang att resa bort i december, men gärna en julweekend, fast den kan man ju ta i slutet av november också :)

    SvaraRadera
  10. Marie: PRECIS! Att åka innan december är ju också helt rätt. Dels för att advent kommer redan i Nov. iblnad och för att alla julsaker redan finns överallt =)

    SvaraRadera