måndag 17 oktober 2011

Återvinningspyssel

Det har varit alltför lite pyssel här på bloggen. Jag kan dessvärre bara ärligt säga att jag inte pysslat så mycket - faktiskt nästintill ingenting. Jag har jobbat väldigt mycket och tiden har inte räckt till helt enkelt. Men nu så!

När jag pysslar gillar jag 4 saker:
1) återvinning (inte alltid - men oftast)
2) enkelt
3) billigt
4) fint och användbart

                        Det här enkla pysslet funkar bra året om, men kanske bäst till den mörka tiden på året.
Nu är det ju snart dags för "Halloweenpartyn" och det här kan vara ett alternativ till pumpan på trappen.
 
Det enda du behöver är:
Tomma, urdiskade plåtburkar
vatten
frys
hammare
stjärnskurvmejslar i olika storlekar - beroende på hur stora hål du vill ha i burken
tång
                                                   ståltråd - om man vill hänga burkarna



Fyll burkarna med vatten och frys dem över natten så vattnet blir till ordentlig is.


Om du vill kan du markera ut ett mönster på burken innan du börjar hamra - det kan vara lättare om du vill göra t.ex. hjärtan, eller "plåtpumpor". 
Sedan är det bara att hamra ner stjärnskurvmejseln i burken. 
Det är viktigt att det är is i burken, annars kommer burken "slås in" när man hamrar till.
Försiktighet är att föredra då burkarna gärna rullar.
När du hamrat klart sköljer du med varmvatten tills isen försvunnit.
Sen kan du fästa ståltråd för att kunna hänga dem i träd eller på balkongen.
4
//J

3 kommentarer:

  1. I somras när vi var på landet och vädret var dåligt och sambon var sjuk och inte orkade hitta på något gjorde jag en lykta av en konservburk, fast jag hade ingen is i. Jag använde en syl och så slog jag hål i rutmönster på burken. Blev rätt fint,men just nu agera lyktan pennställ i mitt kök.

    SvaraRadera
  2. va fint det blev, ska göra det med burkarna som jag har.

    SvaraRadera
  3. Fridolin: Ja, har man resurserna med en kil är det ju att föredra så man slipper frysningstiden. Då slipper man även frysa fingrarna av sig...

    Maggan: Tack - ja gört!

    SvaraRadera