fredag 9 december 2011

Apelsiner apelsiner apelsiner


Jag älskar apelsiner!
Jag älskar att äta dem, pressa dem och dricka dem, att lukta på dem, se dem och självfallet att pyssla med dem. Ett av mina absoluta favoritpyssel som är billigt, går snabbt och är en ruggig julstämmare är: nejlikeapelsiner.

Antingen sätter du ett band runt så du kan hänga upp dem, eller så har du dem liggande på ett fat eller liknande. Om du vill så använder du ett ciseleringsjärn, och gör "skåror" i apelsinskalen i olika mönster.
Ett hett tips om du har delikata fingertoppar eller gör detta med barn är att det kan vara läge att gå lös med en tandpetare först så får du lättare in nejlikorna och slipper sticka sönder fingrarna. Är du hardcore kör du nejlikan direkt!
Igår kväll satt jag och min kärlek och ciselerade apelsiner och lyssnade på Jan-Öjvind Swahns härliga: Grötrim






Ett tips om ni ciselerar era apelsiner är att spara skalstrimlorna, lägg dem i en tätslutande burk med strösocker - skaka och låt stå över natten.
Nästa dag plockar du ut skalen,
och plötsligt har du ett gudabenådande gott
apelsinsocker att baka eller göra julgodis på!
Passar till allt från kolor till kladdkakor.

//J

6 kommentarer:

  1. Nejlikeapelsiner har jag gjort sedan jag själv var barn. Doftar underbart.

    SvaraRadera
  2. Apelsiner är det bästa som finns just nu ja! Oj vad goda de äär! Mums.

    SvaraRadera
  3. Om du visste hur många år jag önskat mig ett ciseleringsjärn, men folk omkring mig vägrar förstå nödvändigheten av ett sådant : ) Nejlike-apelsiner är juldoft i ett nötskal, ljuvligt! Jag älskar citrusfrukter, men absoluta favoriten är pomelo.

    SvaraRadera
  4. I love ciseleringsjärn.

    SvaraRadera
  5. jaaahhaa! Det är med en ciseleringsjärn man gör de där! Jag har alltid undrat :) Ska inköpas!

    SvaraRadera
  6. Har ännu inte gjort några nejlikoapelsiner i år men snart ska det dofta sött å gott här. Men du! Vilket pangtips du kom med att sätta tandpetare för att underlätta. Strålande tider!!

    SV. vilken underbar kommentar du lämnade hos mig! Blev alldeles varm och bara med mig det hela helgen. Stort tack!!

    Skönt att höra att du mår bättre och nu kan jula fullt ut! Nu kör vi!! :)

    SvaraRadera