onsdag 21 december 2011

Vegetarianens julskinka.

Nu är den klar; den vegetariska julskinkan. 
 
Vi har inte smakat den ännu så vi vet inte om den håller samman, men den luktar härligt juligt i alla fall. 
Recept? Ja visst - håll till godo: 

1 pkt quornfileér (8st) tinade
4 dl vatten
3 grönsaksbuljongtärningar
2-3 msk rödbetsspad (för färgen)
1-2 msk senap.
alternativt: rökarom (men jag har aldrig hittat det...så det har jag inte använt)
1 ägg (vitan)
2-3 msk senap
ca ½ påse potatismospulver (inte allt på en gång , måste testas fram)
eller vetemjöl tills det håller bra stadga.

Grilljering
äggula
senap
ströbröd

Mixa quornfileérna fint, koka upp vattnet och lägg i buljongen, senap och rödbetsspad. Lägg mixet i vätskan och låt stå i 12 timmar eller mer. 

Pressa ut vätskan ur mixet. Bäst är en saftduk, då får man ur mycket vätska.
Blanda ner äggvitan, senap och potatismospulver efter behag. Blanda med handen och känn på smeten när den är formbar.

Forma till önskad form och pensla med smör eller olja så den inte fastnar. Slå in den i ugnsfolie.


Grädda 1 h 45 min på 175 grader i mitten av ugnen
Höj tempen i ugnen till 225 grader. 
Ta då ut skinkan och öppna folien. 
Rör samman äggula och senap. Pensla på "skinkan" och strö på ströbröd. 

Griljera ca 15 min. Ta ut, låt svalna till, skär upp och njut!
Har man otur håller inte "köttet" ihop, då är det bara att önska bättre lycka nästa gång ;)
Det här är inte mitt recept utan jag fick det av någon som hittat det på nätet, så ingen ära är min



Är er skinka klar eller skippar ni den helt?
Jag tror vi tjuvsmakar ikväll ;)

//J

6 kommentarer:

  1. Den ser ju faktiskt bra ut! Vilket jag inte trodde. Jag är spännd på hur den smakar.

    SvaraRadera
  2. Tjuvsmaka och recensera. Jag trodde ni hade köpt en färdig produkt nånstans. Coolt att ni gör den själva - respekt!

    SvaraRadera
  3. ser riktig god ut måste smaka en liten bit om ni ska äta den på julafton

    SvaraRadera
  4. Vi snyltar ju då på mina föräldrar hela julen och där kommer det garanterat inte att bjudas på någon quornskinka men jag tycker om idén. :)

    SvaraRadera
  5. Oj det såg intressant ut! :D Jag äter den vanliga julskinkan jag :)

    SvaraRadera
  6. Hur smakade den då?
    När jag provade att göra den så tyckte jag att själva smeten var jättegod, men sen när den var klar så tyckte jag att mycket av smaken försvunnit. Vet inte om man behöver ännu mer buljong/rökarom eller om jag gjorde något fel =/

    SvaraRadera