söndag 26 augusti 2012

Jullista

Här kommer säsongens första julfrågor- jag hittade två listor hos Marie och satte ihop dem till en.

Längtar du efter snön?
Inte nu, det är ju fortfarande sommar och varmt. Men sen vill jag ha det - typ i slutet av november.

Längtar du efter julen?
Nja, lite kanske, men just nu mest efter hösten. Men jag väntar gärna några veckor till.

Vem vill du se som julvärd i år?
Mark Levengood, Kakan, Lasse Berghagen eller Sarah Dawn Finer.

Planerar du att gå på julkonsert i år?
Jag har inte planerat något, men vill gärna om det är något som faller i smaken. Skulle gärna se Peter Jöback eller Magnus Carlsson, eller en helt egen påhittad med First Aid Kit.

Firar du helst jul hemma/borta eller spelar det ingen roll?
Det beror på hos vem vi skulle vara hos. Men jag firar gärna hemma - det ska v göra i år och nu behöver vi bara ett större hus så är det en ständig tradition =)


Har du något speciellt minne från förra julen?
Ja många, vi firade med min sambos släkt för första gången och min mamma var med. Det största minnet är kanske att det var snölöst och kändes lite märkligt att vakna upp till gröna gräsmattor och fint väder på julafton. 

Finns det något negativt du kan komma på med julen, isåfall vad?
Tiden. Själva julen går ju fort. Men jag skulle vilja ha min lärarledighet  5 veckor i december och 5 veckor på sommaren - det hade varit perfa.

Har du någon gång känt att det blivit "för mycket" av julen?
Nä, inte av julen i sig och allt pyssel etc. Men att resa runt tycker jag absolut inte om. Då infinner sig inte jullugnet på  samma sätt. Jag har ju några favvodagar på året: Julafton, juldag, annandag och nyårsdag. Då vill jag ta det lugnt och sparka mig trött på sofflocket (inte på julafton dock...)

Håller du hårt på traditionerna eller börjar du "jula" när du känner för det?
Alla har ju sina traditioner, även om det innebär att "jula" i september. Så jag säger mina traditioner. Men inte hårt - då blir det måsten och det gillar jag inte.

Fira jul i stan eller på landet, vilket föredrar du?
Jaghar ju testat allt. Från min mosters herrgård till vår lägenhet i stan och allt funkar. Det som är skönt med herrgården är att det är stort när man är många och speciellt med öppen spis etc. Jag gillar båda.

"Less is more" eller "More is more" när det gäller julpyntandet?
Inte överdrivet mycket, men jag gillar att ha lite här och lite där. Däremot gillar jag att ha en översållad disneyjulgran, ingen gles, liten sak med spartansk pyntning.


Testade du något nytt recept förra julen?
Ja, nya godisrecept och vegojulskinkan.

Har du börjat fundera på julklappar?

Ja faktiskt, hela 2 stycken!

Skulle du kunna tänka dig att åka bort över julen?
Det beror på vad som menas. Aldrig utomlands, till ett hotell etc. Men till släkt och vänner såklart.

Skulle du kunna tänka dig att istället för julklappar resa bort efter julen?
Aldrig!

Vilka är dina förväntningar på årets julkalender?

Inte så höga. Jag minns fortfarande med avsmak det skitfula skelettet i slutet på M.P.G.H. när det gick sist. Den kommer nog bli en nostalgitripp för alla som var barn på 90-talet dock...eller en besvikelse =/

När kommer du att dricka säsongens första glögg?

När andan faller på, så förmodligen i oktober någon kall och mörk kväll.


2 kommentarer:

  1. Hahah ah gud skelettet alltså... Såg ett klipp från den gamla kalendern för ett par mån sedan, skrattade nästan ihjäl mig... Hoppas innerligt att de gjort det bättre denna jul!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa dina svar! Jag har en nybliven sexåring här hemma som förra julen tyckte att skelettet i Greveholm var jätteläskigt, får se vad hon tycker om årets kalender.
    Ps Det är Lisa som hittat på några av frågorna.

    SvaraRadera