söndag 30 september 2012

Johannas jullista

Johanna har gjort en lista  med julfrågor - här är mina svar:

·        
Hade du en bra jul förra året?


Ja, den var lite snölös bara, men det blev mer stämning när mörkret lade sig.

·       I vems hem firade du jul?
           Jag firade hos min sambos bror och hans barn i Skåneland. Det var första
           gången jag firade med min sambos familj och släkt.


·         Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?

Kan inte välja ett. Men jularna hos mormor och morfar var alltid superbra och härliga med mycket stämning och julmys.

·         Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?

När jag inte ens ville ha julklappar eller sill (jag har alltid älskat sill) utan helt plötsligt istället drabbas av magsjukan deluxe mitt i brinnande julfirandet. Inte kul - men jag var fint klädd minns jag =)

·         När slutade du tro på tomten?
           Vadå slutade?


·         Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton? Gröt och julmust.

·         Ger du något till välgörenhet etc under julen?

Jag ger en del över året - men köper gärna Unicef-klappar till folk.

·         När julhandlar du?

Från typ jan-dec. Men det startar på allvar i aug/sep.

·         Hur dags vaknar du på julafton?
 
Jag älskar mörkja decembermornar så kanske 7-8 om jag är hemma och när jag väcks om jag är borta.

·         När äter ni julmat?

Efter Kalle, runt 17.00 kanske.

·         Hur dags öppnar ni julklappar?

Jag hatar tjat om julklappar (ja, jag hatar det även det är söta barn som tjatar) och tycker att man kan göra det lämplig tid efter Karl-Bertil. D.v.s. någon gång efter 19.00. När barn är med brukar det dock bli tidigare.

·         Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?

Min synth när jag var 9 år, My Little Ponystallet och sedan en massa annat bra genom åren.


·         Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?

Mycket fint. Sen har vi "Novemberljus" här i LKPG också så det är fina ljusspel över hela staden.

·         Hur länge är du ledig vid jul?

Beror på hur julen ligger. I år de vanliga röda dagarna, om jag inte tar ledigt.

·         Hur länge efter jul har du kvar din julgran?

Den åker ut när jag fyller år - alltså på Tjugondagknut!

·         Har du någon gång firat jul utomlands?

Nope

·         Har du någon gång gjort egna julkort? Jag och min sambo gör i princip alla julkort själva...om vi inte glömmer någon och kommer på det sent =)
·         Tycker du om att sjunga julsånger?

Oh yes - även om jag sjunger hellre än jag sjunger bra!


·         Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?

Människor jag tycker om och som är ensamma över jul. Jag har haft med vänner till släkten - för vår paroll har alltid varit att dörren är öppen för den som behöver och vill.

·         Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?

I det fina hus jag köpt och så skulle jag hyra en tomte - även om det bara skulle vara vuxna med!


·         Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?

Att se till att det alltid var snö och att inga barn behövde genomlida julen i fylla och slagsmål.

·         Tror du att vi får en vit jul i år?

  Frostig och hal som förra året kanske? Men Kung Bore får gärna motbevisa mig.

·         Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Oj...helst vill jag ha ett körkort eller en systemkamera med alla tillbehör tror jag.

2 kommentarer: