torsdag 15 november 2012

Årets IKEA-kock är Tareq Taylor


Tareq Taylor
"För tredje året i rad serverar IKEA julbord på alla sina varuhus i Sverige. Årets gästkock är Tareq Taylor, som har skapat ett rustikt, vällagat julbord med väl valda smaker. Utöver köttbullar, rödkål och andra klassiska julrätter finns både rödbetsbiffar och kryddig Branteviksill på Tareqs julbord.

IKEA fortsätter sin årliga tradition med julbord på varuhusen. För tredje året i rad har en känd kock satt sin prägel på julmaten som kommer att serveras till hundratusentals svenskar. Årets julkock heter Tareq Taylor, som bland annat driver Slottsträdgårdens kafé i Malmö.


– Det är roligt att även i år få möjlighet att samarbeta med en riktigt duktig kock. Våra kunder förväntar sig de klassiska smakerna men vill också hitta något nytt bland rätterna. Tareq har varit väldigt engagerad i arbetet och har satt sin helt egna prägel på julbordet. Det känns fantastiskt att återigen kunna erbjuda svenska folket ett prisvärt och vällagat julbord, säger Ann Holster, IKEA Food Manager, IKEA Sverige.

 
Bilder och text från Ikea
Äkta och rustikt
Tareq har skapat ett julbord som är både klassiskt och smakrikt. Han har fokuserat på smaker och kryddningar som framhäver råvarornas kvalitet. Nytt för i år är ett par vegetariska alternativ, som syrlig äppelsallad och rödbetsbiffar.


– Årets julbord blev precis som jag önskade. Rustikt, äkta och vällagat. Sådant som ska finnas på ett riktigt julbord, med en känsla av hemlagat. Sedan gav jag julbordet det lilla extra med till exempel vegetariska alternativ och min personliga favorit, den gravade kryddiga Branteviksillen, säger Tareq Taylor.


Julbordet serveras på samtliga svenska IKEA varuhus mellan den 21 november till den 23 december från klockan 15. Priset är 99 kr för IKEA FAMILY medlemmar och 199 kr för övriga gäster. Barn under 12 år äter för 49 kr."


Jag är lite sugen på att gå i år - har aldrig gjort det förut.
N
ågon som ska gå och har gått tidigare år och kan rekommendera eller dissa? 


//Jessica 

4 kommentarer:

  1. Jag har inte varit på Ikeas julbord och kommer inte att gå i år heller. Bor en bit ifrån IKEA och åker inte så ofta dit, vi har redan varit på IKEA i år. Men jag skulle gärna gå nåt annat år

    SvaraRadera
  2. Julbord är ju bland det bästa som finns och jag tackar väl aldrig nej till ett om det skulle trilla i min väg men IKEA rimmar inte så väl med julstämning.
    Har ärligt talat aldrig hört talas om denne kock men av vad jag förstått så är han en kllippa.
    Men vem vet, jag kommer säkert ta en vända förbi det stora varuhuset för att köpa värmeljus (som om det inte fanns närmre ställen för det...) och om det då serveras jul i köket så varför inte...

    SvaraRadera
  3. Jag har varit varje år och har gillat det! Om man älskar IKEA i övrigt är det ett säkert kort! KOmmer gå även i år :)

    SvaraRadera
  4. Östen o jag ska gå iår.

    SvaraRadera