måndag 10 december 2012

Fantasy-saffransbröd, hemmagjort julpyssel och Helly-korv

För en vecka sedan bakades det lussebullar i det Amorskenska hemmet och min konstnärliga sambo lade ribban högt. Vi båda gillar Fantasy rätt mycket och medan jag vilade mig slängde han helt sonika ihop det här mästerverket - det går inte annat än att gilla´t!
Det är som hämtat ur Zelda.

... kommer passa bra som julalternativ till Lembas när vi går på "The Hobbit"

Idag låg det även ett brev i lådan när vi kom hem och det visade sig vara julpyssel till samlingen från min bästa kompis Jessicas (vackert namn det där) barn. Vi blev väldigt glada. Det var så fint att låta barnen julpyssla och sedan skicka pysslet till någon. De ska få varsin plats i tomtelandet - tills dess står de på köksbordet.
Simon har gjort ett Spiderman-monster (höger i bild) och Teo har glittrat med guld!

I lördags blev den numer kallade: vego-Helly-prinskorven till middag.
Helly bloggade om prinskorv med nejlika eller annan julkrydda och jag blev så sugen. Men självklart på den köttfria varianten och då ingen rödlök fanns i hemmet fick det bli gul lök, ett härligt klyftat vinteräpple och nejlika som fick gå runt i pannan - mycket gott. Det här kommer jag återkomma till fler gånger, men kanske öka på nejlikorna lite. Men äpplena ihop med nejlikorna blev fantastiskt gott - väl värt att testa. Tack för tipset Helly.

Den alternativa vego-Helly-korven
 För övrigt är det asmycket snö ute - jag ÄLSKAR när det är asmycket snö ute. Jag trivs som fisken i vattnet nu. Och vilken jädrans stämningsförhöjare det är sen!!!

//Jessica

3 kommentarer:

  1. Å, vad mumsigt det ser ut :)
    Kram från Australien♥ ~Pernilla

    SvaraRadera
  2. Men alltså - vilket lussebröd!! Jag smäller av! Vackraste jag någonsin sett. Vet inte om jag skulle våga mig ett sånt konststycke, fast jag blir MYCKET lockad. Gjorde lussekatter igår, och de var i den lite mindre, blygsamma storleken ;)
    Men vad kul att det funkar med vegokorv oxå. Kan tänka mig att det blev toppen. Så inspirerad av dina vego-val.

    SvaraRadera