måndag 7 oktober 2013

Såg hos Tomtens Dotter att hon svarat på Johannas jullista och kom på att jag påbörjat, men inte avslutat inlägget om samma lista så jag passade på nu:
 
Vad är det bästa med julen?
 Att vara ledig, gå i mysbrallor och äta choklad ur en ask på magen. Och att träffa släkt och vänner under reglerade mysformer ;)
 
Hur skulle din drömjul se ut?
I vårt hus, snö, alla släktingar och vänner som vi tycker om och så en öppen spis såklart!

Vilka tre saker önskar du att få mest av allt i julklapp i år?
Oh, här skrivs det önskelista för fulla muggar. I år toppar några böcker; bland annat Rörgast. Sedan vill jag väldans gärna ha en symaskin och så en frisk kropp även om ingen kan köpa det åt mig...eller???
 
Vad är roligast, att ge eller få julklappar?
Båda. Men att ge toppar.
 
Vilka är dina 5 favoriter bland alla julkalendrar som visats hittills?
Utan inbördes ordning: 
Tjuvarnas jul
Kaspar i Nudådalen
En riktig jul
Julens hjältar
Sunes jul
 
Vilka är dina favoriter bland alla andra julfilmer?
Jultomten strejkar
Ensam hemma 1 & 2
En julsaga - helst den från 1984
Elf
 
Vad lyssnar du helst på vid jul? Någon favoritjullåt?
Knastrigt och gammalt gillar jag. Men jag älskade Mauro Scoccos julskiva som kom förra året. Favoritjullåtar är: Karl Bertil Jonssons- julsång, Itś beginning to look a lot like christmas och Jul i Gamla Stan. 
 
Vad äter du mest av på julbordet?
Sill, lax, ägg och Jansson
 
Vad dricker du helst till julmaten?
Julmust.
 
Vad är ett måste på godisbordet på julafton?
Paradis-asken, hemmgjorda kolan och musliknaster (kom inte i håg hur jag gör tyska Y:n...)
 
När börjar du julpynta samt klä granen?
Julpyntar första advent, möjligtvis på lördagen så det är klart till 1:a. Men är advent ett par dagar in i december så gör jag det helgen innan.
Den rosa skönheten till gran brukar vi klä till lucia, men i år blir det riktig gran så vi tänkte klä den runt den 21:a.
 
Vilka färger har du mest av till jul?
Rött...silver kanske...och sen blandat och disneyaktigt och/eller indiskt glittrigt.
 
Ser du på Kalle Anka varje jul?
Absolut. Det tillhör. Under Kalle får ingen jobba i köket.
 
Ser du på Karl-Bertil Jonsson varje jul?
Ja, utan Karl-Bertil ingen julafton, för efteråt är det julklappar som gäller.
 
Vad är det bästa med att blogga om julen?
Utloppet för julnörderiet. Att träffa likasinnade och sen blir det ju en hobby vilket i sin tur är avkopplande.
 
Läser/ följer du alla andra julbloggar som finns också, eller kanske bara några utvalda favoriter?
Nä, hinner inte läsa alla. Det finns några som jag vill läsa allt på och sen en hel del som är likt hos många, inklusive mig själv. När Blossa kommer skriver ju alla om det såklart, vilket inte alltid är intressant. Men jag bläddrar lite snabbt igenom de flesta någon gång i veckan tror jag.
 
Hur tycker du att en bra julblogg ska vara?
Inte för långa inlägg och gärna bilder (ja, jag är en äkta nätläsare). Jag gillar att tipsas om saker, men inte när det blir reklam för företag. Sen genomtänkta och snygga pyssel. Pyssel är nog favoriter...och att tipsas om snygga och roliga julsaker eller julklappar. 
 




 /Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar