måndag 29 september 2014

Julegröt

 Här har det varit tyst ett tag - har varit förkyld och inte orkat skriva nått.
När sambon var på kickoffhelg i helgen så försökte jag mig ändå på att städa lite (med otillfredställande resultat vill jag lova) och samtidigt koka säsongens första risgrynsgröt - med betydligt bättre resultat!

Mjölk, kanel, grötris, smör, vatten och salt är allt som behövs

Såg precis innan jag skulle publicera mitt inlägg att Lina precis lagt ett inlägg om gröt, men jag gör det ändå, men skippar receptet =)

Alltså doften av nykokt risgrynsgröt...inte mycket som slår juldofter!

Såhär mysigt såg det ut i receptboken...

...och såhär mysigt hade vi när vi åt vår första grötfrukost för året i går.
Mitt tips är att alltid ta fler kanelstänger än det står i receptet + att de sista fem minutrarna hälla på lite grädde - det rundar av fint!

Vilken är er favoritjuldoft när det gäller mat/bakning????

//Jessica

10 kommentarer:

  1. Vad gott det är med risgrynsgröt:) För mig finns det så många underbara juldofter men det är inte mycket som slår doften av gran:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grandoften är underbar... även om den inte går att äta ;D

      Radera
  2. Åh vad gott med risgrynsgröt! Jag vet inte vilken doft som är min absoluta favorit, det mesta som doftar jul är ju underbart, men när man värmer glögg, bakar pepparkakor och häller kryddpeppar på lutfisken är nog några som verkligen sticker ut bland mängden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Lutfisk, nu blev jag sugen på det. Glöggdoften är ju också en favvo...svårt att toppa juldofter faktiskt...både vad gäller mat och alla andra, typ blomdofter etc.

      Radera
  3. Mmm vad gott. Favoritdoften är nog doften av julskinkan när den är ugnen och man tar ut den och hela lägenheten doftar skinka. Även när man bakar pepparkakor det är bästa jul dofterna tycker jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehehe. Jag tycker nog också att skinkan luktar gott även fast jag är veggo :)

      Radera
  4. Jag har också varit förkyld till och från, är lite bättre idag och hoppas det gått över nu. För mig är inte risgrynsgröt nån juldoft då vi äter det året runt (har en son som är tokig i det) men jag tycker att doften från nybakade pepparkakor, stearin, clementiner och gran är riktiga juldofter. Finns nog fler också

    SvaraRadera
  5. Kan aldrig bli för många grötrecept/-inlägg ;) Ser supersmarr ut!

    SvaraRadera
  6. Hm svårt, men jag tror att pepparkaka är min favoritdoft. Att baka mjuk pepparkaka är typ det bästa jag vet - jag skulle kunna göra det varje gång jag städar hemma bara för doften.

    SvaraRadera
  7. Vad sugen jag blir på risgrynsgröt får göra det till helgen. Juldofter såsom pepparkaksbak, hyacinter, satsumas och risgrynsgröt vill man verkligen inte vara utan. / Maggan L

    SvaraRadera