fredag 24 oktober 2014

Egna jultvålar

På Pandurorean i januari köpte jag mig ett "Jultvålskit" för en tredjedel av orginalpriset. Det har legat i en pyssellåda och väntat och i går kände jag att det var dags att testa.

Det var EXTREMT enkelt! Bara att smälta massan över vattenbad, hälla i formarna, låta stelna, slå in och dekorera.



I framtiden skulle jag nog vilja testa på att doftsätta egen tvålmassa och sen hitta någon ekovariant med mer naturprodukter i.
Men det var både roligt, billigt och enkelt - ganska precis så som jag vill ha det när jag pysslar. Är jättelätt att göra med äldre barn också, som lätt kan göra egna julklappar till släktingar eller kompisar.

Någon annan som gör/har testat att göra egen tvål på något annat sätt - jag tar tacksamt emot tips?

//Jessica

4 kommentarer:

  1. Jag köpte det där tvålsetet på rean också och gjorde ifjol. Blev uppskattade presenter men jag skulle också vilja testa att göra tvål på naturliga ingredienser då jag bara köper sådana produkter i vanliga fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, så känner jag också. SÅg att Panduro har 100% olivtvålsmassa så och Sheabutter-tvålmassa som ska vara utan tillsatser och med naturliga ingredienser - ska kolla lite närmare på dem tänkte jag. Formen har jag ju nu =)

      Radera
  2. Vad roligt med egen tvål! Jag skulle vilja göra egen rinnande tvål, går det? Jag använder sällan hård tvål, men det är dock väldigt mycket snyggare och så kan man ju göra så mycket fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, jag vet inte om det går, men jag hade gärna gjort sån jag med. Den här tvålen får bli presenter, för jag använder också mest flytande. Mejla panduro och fråga vettja!

      Radera