fredag 10 oktober 2014

Hemmagjord kexchoklad

I går testade jag att göra egen kexchoklad för första gången och det är sannerligen inte den sista kan jag lova då det här receptet är precis allt jag gillar:
Enkelt, snabbt och ser lyxigare/svårare ut än det är!!!

Receptet är ur senaste numret av Hembakat och lyder som följer: 

 100 gram nougat
 100 gram mjölkchoklad 
(jag tog bakchoklad och det gick bra det också)
ca 20 smörgåsrån
-eller så många det behövs

Garnering:
200 gram choklad
½ msk rapsolja

Gör såhär: 
Smält nougaten och chokladen i vattenbad.
Pensla tre smörgåsrån och lägg ihop - lägg ett fjärde ovanpå.
Gör så tills nougatsmeten är slut.
Låt stela i kyl. 

Smält chokladen i vattenbad - rör ner oljan.
Doppa/pensla eller smeta choklad på de stelnade rånen.
Låt stelna i kyl igen.
Skär i bitar.
Ja, de är ju inte så här gröna och mörka som ni kanske förstår =)


 Till julgottebordet kommer jag att dekorera mina med lite guldglitter, strössel etc. för att få lite julfeeling på dem.
Ett annat tips är att använda smaksatt choklad till garneringen - kanske apelsin eller mint eller varför inte vit choklad med vaniljsmak?

... och ja, de går åt fort!

//Jessica

5 kommentarer:

  1. Detta SKA testas! :-)

    SvaraRadera
  2. Såg receptet på facebook och blev sugen på att testa, men jag är rädd att jag trycker i mig alltihop då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch! Det gör ju inget - det är ju bara julsäsong en gång om året! =D

      Radera
  3. Å...smart! Måste testas men hoppar nougaten pga allergi men det borde väl fungera ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du kan förlora en del av själva kexchokladsmaken om du skippar nougaten. De kan nog också bli väldigt stela, så tänk på att temperera chokladen. Men testa med någon smaksatt choklad så blir det nog gott. Jag gillar ju när det är något som bryter chokladen såsom kex gör, det blir lite crunchy - berätta hur det gick sen!

      Radera