torsdag 9 oktober 2014

Julböcker

Det är något speciellt att sitta och bläddra i en bok tycker jag. Till skillnad från att bildgoogla (vilket det oftast blir ändå för det går så snabbt) så finns det ett lugn över böcker och den tid det tar att bläddra. Jag antar att det är samma sak som när man bläddrar i ett julmagasin. Att kolla en julhemsida blir inte alls samma känsla tycker jag.
Jag har en del julböcker, men inte så många. En del är kokböcker - men de är lika roliga de att bläddra i tycker jag.


En av mina favoritböcker ur den översta samlingen är Tomtar som har samma illustrationer som är med i Trolltyg i tomteskogen. Så fina bilder och så kul att läsa om hur tomtarna har det. Visste ni förresten att det finns olika sorters tomtar? Strandtomten lär ju t.ex. ha det rätt så gött ;)


 En av mina julkokboksfavoriter är Jul med Ernst. Bra, lätta, goda recept och fina bilder. Men även Coops: Vår Julkokbok är oslagbar tycker jag vad gäller recept och inspiration till nya julrätter.

Nu känner jag dock att jag är lite sugen på nya böcker så jag undrar om ni har några favoriter? Jag vet att en del av er julbloggare köpt och älskar Peter Jöbacks julbok - kan någon berätta lite mer om den?
Sen undrar jag om någon har boken: Fixa julen - proffsens bästa tips för en lyckad jul?

Har ni några julboktips så tar jag tacksamt emot dem - både sagor, kokböcker och inspiration/pyssel.

//Jessica


14 kommentarer:

  1. Är disneys julafton är bra bok. Aldrig sett förut och jag älskar julen och disney.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detvtycker jag. Innehåller lite mer än det som visas på jul. Har man barn är det nog kul att läsa en i decemberg

      Radera
  2. Vår Julkokbok från Coop är en klar favorit hos oss! Och vad gäller tips på nya julkokböcker kan jag varmt rekommendera Maud Onnermarks "Lättlagad julmat & julgodis", har många "måste-recept" i den boken! Och sen har jag bläddrat lite i Julkokboken från Allt om mat, den tänker jag själv investera i den här julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla upp Maud Onnemark - tack för tipset!

      Radera
  3. Jag tycker att Fixa Julen och December är väldigt trevliga böcker! Mycket julinspiration, trevliga recept, härliga illustrationer - helt enkelt mycket mysiga att bläddra i! Jag har skrivit om mina favoritjulböcker på inlägget http://varanlillajulvra.blogspot.se/2014/09/mina-alskade-julbocker.html om du är intresserad av att läsa mera:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blir ett inköp av "Fixa Julen" i år då...älskar ju julböcker!!!

      Radera
  4. Kul att du gilla jul med Ernst! Ha beställt en sån genom jultidningarna, så hoppas att den är bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova nötbrödet och liptauer.... Supergptt!!!

      Radera
  5. Har du läst mitt inlägg just om Peter Jöbacks bok? Där har jag skrivit lite och visar lite bilder :) Kam berätta mer sen om du vill!? http://julifjallen.blogspot.se/2014/10/lyxig-egentid-och-boktips.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det har jag och jag gillar Peter Jöback, men är nog inget superfan förutom till hans julsånger, å andra sidan är juligheten det viktigaste....vi får se, men som du skrev i inlägget också så är det nog inte så lätt att få tag på den längre som jag förstått.

      Radera
  6. Du har ju massa böcker! Själv väntar jag på Ernst jul som jag ska få av min pojkvän för att jag hade godisförbud i några v :)
    D gäller att vara smart och lura till sig lixom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ernst bok är superbra!!!! SOm jag svarade Nathalie här ovan: Testa nötbrödet och Liptauer - supergott!!!!

      Radera
  7. Håller med dig om att böcker är en helt annan sak än internet :)
    Jag har ju Moberg julkokbok, och jag gillar den med alla fina bilder och så, även om Moberg själv inte verkar gilla julen så mycket att döma av förordet :P
    Min absoluta favorit är nog ändå Mannerströms julkokbok. Den borde du bläddra lite i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite svårt för Mannerström faktiskt, men jag ska kolla igenom den på bibblan i alla fall =)

      Radera