måndag 27 oktober 2014

Ljuspyssel

Jag och mamma tog oss till Panduro i helgen och köpte lite ljuspysselsaker.
Själva ljusen köpte vi på Rusta. Där är de lite billigare än på Ikea som annars är något av ljusens mecka.

Det här pysslet är något av det enklaste någon kan göra. Bara införskaffa ljus, transferpapper till ljus och så en skål med varmt/ljummet vatten så här det nästan klart.
Klipp ut din dekoration, lägg den i vatten och när den lossnat från pappret så sätter du bara fast den på ljuset. Kanske behöver du dra lite försiktigt på mönstret med hushållspapper för att det inte ska bli bubblor under bilden. Ställ sedan att torka.

Här är mina adventsljus för året.
Gilleljus som jag dekorerat med transferpapper
 Ljus tillsammans med en hemmadekorerad tändsticksask och ett litet ljusfat - är en perfekt gåbortpresent i adventshelgerna.

Några andra ljus vi dekorerade.
Det här var ett ganska lagom krävande pyssel efter att vi varit och ränt på stan hela dagen ... och då kom jag ändå hem utan en enda julklapp...

Jag passade även på att köpa med tvålmassa när jag ändå var på Panduro - det får ni se mer av i veckan.

//Jessica

6 kommentarer:

  1. Funderade på att göra något liknande förra året, men latheten (läs: opyssligheten) vann så jag körde helvita ljus istället ;)

    SV: Ja, den innehåller bl.a. mandelmassa och vit choklad. Smakerna blev riktigt bra tillsammans! Har dessvärre inget recept, utan var något jag fann bland min systers recepturklipp. KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vita funkar ju ALLTID, så då gör det inget om opyssligheten infinner sig.

      Kan försöka få ihop en egen variant på kakan kanske, höfta lite här och lite där =)

      Radera
  2. Superfint och väldigt ofta är det enkla det finaste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja...det är nog sant, utan krusiduller liksom!

      Radera
  3. Jag brukar alltid ge bort dekorerade ljus i julklapp:) Såg att de hade riktigt fin ljusdekor i år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är superbra klappar eller gåbortpressar tycker jag, alla tänder ju ljus vid jul liksom!

      Radera