onsdag 22 oktober 2014

Mjuk pepparkaka

I dag sätter fogvärken stop för det mesta, men jag har lyckats slänga ihop en mjuk pepparkaka och just nu doftar det så extreeeeemt gott här hemma. 
Älskar fatet jag fått efter mormors mor.

Mjuk pepparkaka

2 ekoägg
2 dl socker
2 3/4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
3-4 tsk pepparkakskryddor
(jag köper alltid färdigblandad i liten påse)
50 gram smält smör
1 dl mjöl eller vatten
Mannagryn till formen
(går såklart lika bra med störbröd eller vad du brukar använda)

Gör så här: 

Smält smöret - ta lite extra till formen.
Smöra och bröa formen - ställ till sidan.
Vispa ägg och socker pösigt och vitt.
Blanda de torra ingredienserna och vispa sedan ner i äggsmeten.
Vispa ner smöret och mjölken/vattnet.
Häll ner i formen ,ca 1½ liter,
och grädda i ugn på 175-200 grader i ca 35 minuter.

Servera med lite lingongrädde eller ett glas mjölk!


 Just nu ser det ut såhär här hemma; tända ljus, stort glas hasselnötsmjölk och de två sista Ballerina pepparkaka ... och så en jultidning såklart =)


//Jessica

6 kommentarer:

  1. Snygg tallrik. Vad gott med mjukpepparkaka har inte dragit igång med årets julbak här hemma än. Jobbigt med foglossning men som tur är kommer det vara värt det när bebis kommer. Har haft det mer eller mindre med båda barnen men du verkar ha det ännu värre än mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar tallriken, tyvärr fanns bara en =(
      Foglossningen är jobbig, men det känns ändå som ett litet pris att betala för det som kommer sen =)

      Radera
  2. Åh, vad gott med mjuk pepparkaka! Men jag lider med dig som har foglossning. En av orsakerna till att jag aldrig kommer skaffa fler barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om doften var det bästa egentligen för den hänger kvar längre än smaken ;)

      Ja fogarna...men det ger sig när bebben är ute som tur är!

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, lite julmusik, lite bakning...fits like a hand in a glove!

      Radera