onsdag 1 oktober 2014

Överlevaren

Varje år, plikttroget och traditionsenligt, köper jag två stycken julstjärnor till köksfönstret.
Där står de sedan och tindrar vackert julen igenom och oftast en bra bit in i februari (även om julkrukor och diverse pynt är bortplockat och utbytt) innan de helt enkelt brukar självdö. Men så hände något förra julen; WE GOT A SURVIVOR!

Medan kompisen gick det vanliga ödet till mötes så fightades denna lilla blomma för glatta livet och trots den knappa jord som fanns, bristen på näring och den till slut bristfälliga vattningen så överlevde den.
Till slut kom våren och jag barmhärtigade mig över även denna lilla vekling och gav ny jord och lite näring och ja, sen har det fortsatt.
Stor är den inte, det skulle vara att överdriva - men livskraft har den tydligen!




Överlevaren!

Men nu till min stora fråga: Är det någon som vet hur jag får den att blomma igen?
Finns det något knep? Behöver den större kruka och mera plats kanske? Bör den beskäras på något obarmhärtigt sätt för att växa ännu mer?
Alla tips mottages tacksamt!




//Jessica

6 kommentarer:

  1. Jag har oxå haft en som överlevde. Flyttade ut den över sommaren. Den blåste ner, ett par grenar gick av så den grenade sig och blev ännu finare.

    Att få den att blomma igen tyckte jag var för knepigt. Krävde totalt mörker i tre? månader.

    Vi har så smala fönsterbrädor så den var för stor att ta in igen. Den fick stå ute och vara fin tills frosten tog den.

    SvaraRadera
  2. Oj, tre månader. Ja, då får vi se. Jag kanske borde ställa den mörkt nu och fram till december och hoppas på det bästa? Jag tror jag testar det - tack!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad härligt att den överlevde! Jag kan tyvärr inte alls hjälpa dig, men hoppas du får den att blomma igen :)

    SvaraRadera
  4. Jag har hört att det ska vara VÄLDIGT svårt att få dem att blomma om igen:( Här hemma brukar de knappt överleva julen så jag har gett upp om den riktiga varianten, och kör nu ett antal fina konstgjorda julstjärnor. Tråkigt på sätt och vis, men ändå finare än den där kala levande varianten där alla gröna blad har ramlat av och kvar är några stackars röda blad i toppen...

    SvaraRadera
  5. Gå in på odla.nu så får du svar på hur man får julstjärnan att blomma om, ska tydligen stå mörk i åtta veckor. /Mamma

    SvaraRadera
  6. Haha, men så härligt! Jag har tyvärr inga tips på hur du får den att blomma igen men om du lyckas med det så får du gärna skriva ut det här på bloggen :-)

    SvaraRadera