onsdag 26 november 2014

Ernst Julbröd - Favorit i repris

Det här brödet blev en favorit ( inte bara till jul) för några år sedan när Ernst.K:s julbok kom ut. Jag älskar den boken och det finns hur mycket goda recept som helst i den, men det här är favoriten.
Har två bröd i ugnen just nu och det doftar härligt.


Ernst gör ett bröd av den här smeten, men jag gör alltid två för jag tycker det blir för mycket smet till ett bröd.  Kan bli mycket smet för mig eftersom jag använder lättyoggi istället för vanlig.

Du behöver:
7 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl russin
2 dl hela hasselnötter
3 dl hackade aprikoser (välj ekologiska, osvavlade om ni kan!)
2 dl mörk sirap
1 liter naturell yoghurt (jag tar lätt yoghurt)

Till formarna:
smör
pumpafrön, solrosfrön och sesamfrön

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 grader.
Smöra och fröa två formar.
Blanda samman allt torrt och hacka upp aprikoserna. Blanda ner nötter, russin, aprikoser, sirap och yoghurt i mjölblandningen.
Rör ut så att det inte finns några "mjölpuffar" i smeten. Använd gärna en maskin, men det går bra med träslev så länge du blandar väl.
Fördela smeten i de två formarna, slå dem lite bot bänken så luften slås ut.
Sätt in i ugnen - lite längre ner än mitten och låt gå 60 min på 200 grader.
Efter 60 minuter sänker du till 175 grader och låter bröden stå 30 min till.

Låt svalna på galler. Enligt skinkätare så är det här ett perfekt bröd till julskinka och senap!!!

//Jessica

5 kommentarer:

  1. det ser underbart gott ut :) Jag gillar Ernst skarpt, den där boken är en ren guldgruva :)

    SvaraRadera
  2. Wooohooo detta bröd måste jag prova att baka,ser riktigt gott ut😋😋😋 Ernst Kirchsteiger är Bara Bäst 🙏🙏🙏🤗🤗🤗

    SvaraRadera
  3. Jul med Ernst är det enda program där man längtar efter reklamen ;)
    Detta bröd har jag bakat i ca 5 år en gång i månaden (så gissa om vi tycker det är äckligt) till min älskade fru, själv äter jag ca 3 av 45 skivor och det är när jag skivar upp dom.
    Trist att det blev Ernst Julbröd helt plötsligt.

    SvaraRadera