måndag 10 november 2014

Julbloggen som inkomst...

Ok, här kommer ett litet mellanspel i alla juligheter, men likväl för mig, ett viktigt inlägg...eller snarare ett inlägg med en viktig fråga:

Jag vet att det är många julbloggare som får produkter hem att testa och skriva om på bloggen etc. Jag får också en hel del erbjudanden om detta, men känner att jag har för dålig koll på allt som handlar om redovisning av "inkomst" etc. för att göra det. Speciellt då det ibland rör sig om ganska stora summor i slutändan.
Nu har jag fått ett intressant erbjudande som jag gärna hoppar på, men för mig är det väldigt viktigt att allt med skatt och redovisning blir rätt och riktigt och jag känner att jag inte har någon koll alls på detta.

Hur gör ni andra?
Jag har läst på skatteverkets hemsida men blir i ärlighetens namn inte så mycket klokare på reglerna och tillvägagångssättet. Någon som kan hjälpa mig eller berätta hur du själv gör?   
Redovisar ni eller inte, handlar det om hur mycket värdet av produkterna är eller om en har en vinstdrivande blogg?

Ja, ni ser; många frågar- så jag sätter min förhoppning till er andra julbloggare =)
(Ja, jag vet att jag kan mejla skatteverket, men tänkte höra med er först, för att ha få lite hum i alla fall)




//Jessica


2 kommentarer:

  1. Det är klurigt det där och det är viktigt att hålla koll på saker och ting. Jag har läst mycket på nätet och det hela handlar ju om man är vinstdrivande eller ej. Går du med vinst, då ska du självklart betala skatt, går du inte med vinst, då behöver du inte betala skatt. Det skiljer sig dessutom mycket mellan bloggare som näringsidkare och bloggare som hobbyverksamhet.

    Här kan du se lite bra förklaringar:

    http://www.se.panelsok.net/deltidsjobb/skatteregler-internet-inkomster
    http://www.se.panelsok.net/skattetestet


    Rent krasst tror jag faktiskt inte att någon julblogg går med vinst med tanke på hur mycket man lägger ut på allt runtomkring som man visar upp på bloggen men det är ju värt att kolla upp. Några får gratisgrejer men inte alla, vissa får mycket, vissa får lite och vissa får inget. Vissa lägger ut mycket på sin blogg, vissa lägger inget. Så mycket handlar ju om inkomst och utgifter.

    Men kolla länkarna så kanske du får lite mer känsla för det.

    Redovis gärna vad du kommer fram till.

    :-)

    SvaraRadera
  2. Oj! jag har faktiskt inte tänkt på det där så noga.. Jag ser mer sakerna jag får som gåvor och det är ju mitt eget val om jag vill skriva om det på bloggen eller inte.
    Jag har dock ett exempel på när jag blev frågad om jag ville göra reklam för en hemsida och få betalt för det - då sa jag nej! Jag tänker inte göra något för pengar och bloggen är inte till för att gå med vinst, enligt mig. Därför vill jag aldrig ha reklam eller liknande på min blogg. Den drivs bara för att jag tycker det är roligt och det är inget jag vill tjäna pengar på ! :)

    SvaraRadera