söndag 23 november 2014

Julfilmskväll

I går kom några kompisar hit och kollade på julfilm; Tomten är far till alla barnen!
En film som vi alla sett hundra gånger, men som vi ändå älskar.
Det blev precis som det brukar bli på julafton när Askungen kommer; folk säger replikerna innan och skrattar gott på alla de ställen där det alltid skrattas gott.
Det är något härligt med det - nästan som att det går tradition i det också !

Eftersom det var filmkväll med jultema tänkte jag att en "kombo" av filmsnacks och julsnacks skulle bli perfekt - så det blev tre sorters popcorn; smörsockrade, chokladsaltade och naturella(recepten kommer i ett senare inlägg under dagen).
Sen såklart lite lussebullar, lakritsknäck, Ballerina pepparkaka, glögg och julmust.

Var lika gott som det ser ut ...

Jag älskar chokladpraliner med juligt papper...
även om de inte var så goda =)

Sen var det glöggpremiär för mig i går. Jag brukar dricka glögg i sep/okt. Men har inte fått tag i den alkoholfria Blossaglöggen. Men nu hade vi hittat den och herreminje va gött det var. Får bli ett glas i kväll också bara för att!
Blossaglögg FTW säger jag bara!!!
Härligt att kunna få vänner att julnörda precis som en själv och vem vill inte hänga en kväll i soffan med roliga kompisar och kolla på julfilm ? - best kombo evvah!

När vi tittat klart så diskuterade vi storheten i manusförfattarens förmåga att skriva den här geniala filmen...alltså varenda liten replik är så gjuten och perfekt och producenten och skådisarna som fått in varenda liten min, snörpning på munnen, full blick...ja, allt sitter som en smäck! Lugnt en av de bästa julfilmerna som gjorts...och en av de bästa svenska filmerna som gjorts om ni frågar mig.

I dag ska jag och sambon till Gamla Linköping och strosa lite och kolla julklappar.
//Jessica

Ps. En vecka kvar till första advent...får se om vi kan göra en kombo av det också och få en bebis samtidigt, Advent betyder ju ändå Ankomst ... Ds. 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Så mysigt och gott det ser ut. Jag har gjort en pepparkaksdeg och ska strax börja skära ut mina mallar. I eftermiddag blir det pepparkakshus. Underbart att det nästan är advent :D

    Solsken
    //Linda på Corren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linda!!
      Har du gjort julgrottan på kontoret än då????
      Julfilmskväll måste för övrigt bli ett återkommande inslag i mitt liv följande jular - vänner, julfilm och gotter på samma kväll - kan aldrig gå fel liksom.
      Kanske en borde starta en julklubb för julnördar i Lkpg??? Du är ju förste inbjudne i så fall =)

      Radera