lördag 8 november 2014

Jultryffel med kardemumma och kaffe


 I morgon är det dags för litterär salong med den litterära grupp som jag är med i och när jag lovade att baka och ta med något var det med lite baktanke(ursäkta ordvitsen) - jag ville nämligen baka något juligt...eller GÖRA något juligt kanske var mer rätt, så lotten föll på Tryffel med kardemumma och kaffe.
Det här är min absoluta favvotryffel, men att göra en hel sats (man ska ju aldrig dela receptet) till två personer är liksom för mycket så jag passar på när vi blir många =)

TRYFFEL med kardemumma och kaffe

1½ dl grädde
100 gram smör
300 gram choklad (jag använder mörk bakchoklad)
3 msk farinsocker
1 msk vaniljsocker
½ kryddmått kardemumma
½ msk mortlat snabbkaffepulver

Gör såhär:
Koka upp grädde och smör. Ta av från värmen och rör ner de torra ingredienserna och sedan den delade chokladen. Rör tills all choklad är smält.
Om inte chokladen smält ordentligt kommer det stoppa upp spritsen. 
Ställ i kylen 1½ timme och spritsa sedan ut i små knäck/ischokladformar. Pudra kakao över. 
Jag hittade inte min sprits så i dag fick jag rulla dem i kakao istället.

Tycker man inte om kaffe t.ex. kan man ha i pepparmintolja, konjak, likör etc. Men kaffe och kardemumma är min absoluta favorit!!!
Passar för övrigt lika bra till påsk - men för mig har det blivit en jultryffel.

//Jessica

Ps. Jag älskar när de julpyntar matvarorna. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar