lördag 21 november 2015

När en är sjuk, läser en böcker!

Här hemma har vi haft sjukstuga sen i tisdags. Lalo kroknade i måndags redan, men jag följde med feberfrossa och total däckning och onsdag morgon föll sambon in i sjukstugegemenskapen.

SÅ, vad göra en då men en hängig soon to be 11 månaders bebis som har två däckade föräldrar som inte kan vare sig gå ut eller orka krypa runt på golvet? Jo, det är då en läser!
Och jag hade ju turen att få två recensionsex av böckerna: "Konrad lussar" och "JUL - pekbok" i brevlådan i onsdags så det var bara att hugga in.

Båda böckerna kommer från "Olika förlag". Jag älskar det här förlaget och blev jätteglad när de frågade om jag ville recensera de här böckerna.
Olika Förlag jobbar normbrytande och för att skapa möjligheter och utmana stereotyper - något som jag tycker är jätteviktigt och en av mina hjärtefrågor både som mamma, men även i mitt yrke som lärare.
Sen jobbar de klimatsmart också, vilket är ett stort plus i kanten.

"Konrad Lussar" - handlar kort och gott om Konrad som ska lussa och tillsammans med sitt syskon går igenom lådan med Luciakläder.

Den här boken har jättefina bilder och dialog som öppnar upp för samtal och är en bok som är både rolig och mysig i juletid. 
Av någon anledning känns den lite 70-tal och det är ju ett årtionde jag vurmar varmt för så jag gillar den här. Även Lalo verkar gilla den för hon har bläddrat i den mycket.
Den känns ju såklart även aktuell då det varje år i Sverige blir ett herrans liv om Luciatåg varje år. Kanske alla bara kan få vara med i tåget och vara det de vill - allt från Batmanprinsessa till Tomte?
Konrad själv säger det så bra:


"JUL - pekbok" är ju just det: En pekbok med jultema.

Jag tycker att det är en rolig idé och såklart lite extra roligt för en julnördande mamma, språklärare och litteraturvetare.

Bilderna är helt fantastiska och det här blev vår favorit. Det känns nästan som att vi kan känna lukten av clementin och pepparkaka och känna snön på tungan när vi tittar i den. Den blev nog Lalos favorit för de fina, stora, klara bilderna med fantastiska färger.
Och Kanske blev den min för den geniala ideń att den innehåller både substantiv och verb!!! Det här är nämligen så pedagogiskt så jag vill krama boken och blir på riktigt glad i hjärtat. Ja, väldigt språknördigt, men så funkar min hjärna.


Jag rekommenderar varmt de här båda böckerna i julklapp till små barn. De gör gott på så många sätt och är väldigt underhållande och fina.

/Jessica

1 kommentar:

  1. Kul med tips på nya böcker! Man fastnar så lätt i samma typ av barnböcker hela tiden tycker jag.
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera