måndag 14 december 2015

En hetsig helg och så lite jul ...

Den 21:a fyller min lilla bebis ett år. Jag fattar inte att det var ett år sedan jag låg här och väntade och vankade - va fort det gått ...
Hur som så blir det lite svårt att få hit folk på kalas tre dagar innan jul så vi körde ettårskalas i lördags. Vilken hit, förutom den här mammans sönderstressade nerver, men annars var alles gut!

Lokalen pyntades och fixades i fredags och när tårtorna äntligen var klara sent i fredags kväll var tanken att jag skulle blogga...men alltså jag pallade inte. Men nu så - nu är kalas bortkopplat och Jul påkopplat - jag fattar inte att det är 10 (TIO !!!) dagar kvar till julafton. I år har jag verkligen inte hunnit med, men jag försöker se det som en erfarenhet istället för att stressa över det.


Döm om min förvåning när bokstavsballongerna som jag trodde var ca 30 cm höga visade sig vara lika långa som min överkropp typ... men det blev bra till slut xD




Jag har inte pysslat i princip något alls i år, inte bakat lussebullar, pepparkakor eller fixat något annat inför jul i bak och matväg och det brukar normalt sett vara klart innan december ens gör sitt intåg, men i år... jag vet inte vad som hänt. Kanske är det att fokus ligger så mycket "här och nu", när man (läs JAG) har en liten så det bara blivit så? Det är jag visserligen glad för - att jag kan vara mycket i nuet, men jag hade gärna haft lite mer fixat. Aja, nya tag och det blir ju jul ändå!
Ballerinabollar
Slänger in det enklaste och godaste (typ) receptet som avslut:

Ballerinabollar.
Du behöver
Ett rör ballerina kakor (eller valfri kaka med fyllning)
ca 50 gram philadelphiaost
ca100 gram blockchoklad.
Sugrör är valfritt
Formar är valfritt - vill du inte ha sugrör eller formar bara har du dem som bollar.

Gör så här: 
Kök kakorna i matberedare tills det är smuligt, ha ner osten. Det kan behövas lite mer ost beroende på vilken konsistens du vill ha - smeten ska vara formbar.
Sätt in bollarna i kylen, smält chokladen och doppa bollarna i choklden - förvara i kyl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar