söndag 19 november 2017

Hur Lalo fick sitt namn!

Den senaste månaden har jag fått frågan i kommentarer, mejl och pm:s, en handfull gånger, så det kändes dags att svara nu 😊
(Ni som inte fått svar förens nu: det är ingen känslig fråga etc. jag har bara inte fått tummen ur p.g.a. livet)

såhär ligger det till: Lalo betyder godis/choklad på skånska (i alla fall säger de så i min sambos släkt) och jag hörde det första gången när vi blev ihop. Sen började jag också säga det, men mest till min sambo... 

När det sedan var dags att starta bloggen 2009 så behövde jag ett namn till den. Allt "vanligt" kändes trist men "Jul i Lalo(godis)land" kändes kul och rätt- så blev det!


Sedan när jag blev gravid kallade vi bebben i magen för Lalo. Tanken var att hon skulle heta Vilda, men när hon väl kommit ut så låg det namnet så dåligt i munnen när vi kallade henne det. Min sambo kallade henne Lalo från dag ett och så blev det - vår egen godis!

Så, Bloggen kom först, men hon är inte döpt efter den - det är så kul att ni frågar 😊
Någon annan som har ett ovanligt namn eller kanske ett barn med detsamma?

/ Jessica

6 kommentarer:

  1. Så gulligt�� Mina skånska föräldrar har alltid sagt "lala" om choklad. Kanske är lite olika beroende på vilken del av Skåne man kommer från ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag också hört från skåningar: Lalo, lala,lollo har jag hört så det finns säkert fler varianter och kommande namn hahahaha 😊

      Radera
  2. Namnet skämmer ingen som min mamma skulle sagt. Jag hade lite svårt först, tyckte att det var ett konstigt namn. Men nu älskar jag det. Hon är ju mormors lilla godis också. ❤️❤️❤️❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sa hon som gav morfar ett nytt förnamn för hon inte gillade hams egentliga .... Hahaha

      Radera
  3. Min lillasyster heter Tintin

    SvaraRadera