onsdag 10 oktober 2018

Lekoseum och bor Tomten i Osby?

I helgen var vi i Osby och hade begravning för min svärfar. Det var väldigt känslosamt och jobbigt - men också vackert, fint och rofyllt.
Efter en lång, tuff dag lovade jag Lalo att vi skulle gå och träffa Tomten - så vi gick på Lekoseum.

Lekoseum är ett museum med Brioleksaker i fokus. Bröderna Ivarsson kom från, och drev Briofabriken i Osby i många år. Det fina med museet är att det är så barnvänligt. Det finns hela Briovärldar att leka med, utomhusleksaker, byggrum, tv-spel, brädspel, Barbiehus ...ja, det finns mycket att leka med om man är barn.

På nedervåningen kan du titta in i Tomtens verkstad, bygga med Builder eller titta på film.
Tomtarna slöjdar




Gamla askar och kartonger är så fina.


Det går att sitta i Tomtens stol..
 Det finns även en hörna som visar film och på väggarna sitter de här julfilmsaffisherna. Jag skulle sååååå gärna vilja ha den gamla Disney-affischen.

Kanske är jag en av få... men jag gillar inte den här filmen!

... men den har stämningsfulla affischer =)


Julböcker vi alla känner igen, men som är svåra att få tag på


 Den här boken är sååå fin och en bra julkalender



 Lalo bjussade på julpizza i lekrummet.

 Är det någon mer än jag som minns de här gamla Brio-jul-katalogerna? Jag minns att det gick att få dem i leksaksaffärer eller om någon köpte en Briosak så kunde de ligga i kartongen.


Är ni i trakterna kring norra skåne tycker jag ni ska ta en tripp till lekoseum. Det passar allra bäst för små barn. Men tv-spelsavdelningen(min favorit) kan ju vara något för större barn, eller film- och bygghuset på undervåningen.
Är du vuxen är det gött att gå och bli nostalgisk och kolla på alla gamla leksaker och spela gamla tvspel från 80-talet. Sen kan ni ta en fika på Pecorino (snett ovanför) eller på Fröjd af Sverige (som ni måste besöka innan jul för då finns det sååå mycket fina julgrejer - är en kombinerad inredningsaffär och café/lunchrestaurang)

Tips:
- Åk gärna mitt i veckan om ni har chansen. Det är ett ganska litet museum, och är det mycket folk och barn blir det lätt "fullt" vid aktiviteterna och extremt högljutt.
- Besök Briobutiken som ligger snett emot Lekoseum. Bra priser på framförallt Briojärnvägar och tillbehör.

/Jessica

1 kommentar: