tisdag 2 november 2010

Äta ljus och dricka must ?

Okej, jag är ingen storätare av godis eller choklad eller kakor eller något sådant. Det är endast till jul jag går loss totalt. Men nu hade det ju kommit en liten vintervit chokladkaka i guldpapper (som inte var så snyggt för övrigt) så jag köpte en.
Så kom vi hem från affären, julmusten är köpt, en flaska blossaglögg, 3 jultidningar och så vintervit.
Öppnar paketet, bryter en bit och ...

... det smakar som att någon karvat loss bitar från vaniljljuset i vardagsrummet och stoppat in i munnen på mig. Jag klarade inte av den. MEN jag tror att den blir jättebra att baka på för då blir inte smaken koncentrerad (så det smakar doftljus) och man kan bryta den med en mer chokladig smak, för som den var nu...då äter jag nästan hellre sillsallad.

Ur smaksynpunkt blir det inte mer än -1 rosa julgran.
Men ur baksynpunkt blir det 4 - för jag tror den kan komma till sin rätt i praliner och desserter.

Ps. I övermorgon kommer Leilas nya program på tv4+. Ska ni kolla?
Jag kommer ju kolla även fast jag ogillar Arne Weise. Ds.

9 kommentarer:

  1. Jag gillade den inte så värst heller, den var för söt för min smak. Ska kolla upp Leilas program lite mer noggrant! Är det något juligt?

    Sv: Mmm, låter härligt! Inte jobbandet, men resten. Vilken härlig kväll vi har framför oss, happy mysing till dig med! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte den var jättegod! Smakade precis lagom blandnig mellan vanilj och vitchoklad! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte testat. Jag har inte varit så sugen på det och nu fick jag ju yytterligare ett skäl att mota sockertrollet.

    Leila..ja,jag kommer säkert glo men jag ska erkänna att jag på senare tid har börjat tröttna lite på hennes klämkäckhet och choclate chip coookies (och rocky roads). Arne vet du ju vad jag tycker om...;)

    SvaraRadera
  4. Jag brukar inte tycka att vit choklad är gott, pga. att den är för söt men denna tyckte jag var helt ok men det gick bara att ta en bit.

    SvaraRadera
  5. Haha, doftljus du är rolig du!
    Jag föredrar mörk choklad och trodde att denna skulle vara för söt för min smak men jag gillar den. Absolut bättre än mjölkchoklad!

    SvaraRadera
  6. SV: det ska jag göra kan jag lova! Har länge funderat på det men först nu sätter jag planerna i verket. Oj, var vintervit så dålig?! Här går jag runt och krigar mig fram i kassorna för att få tag i just vintervit. Hoppas jag får ett annat intryck av den, annars har det varit rätt bortkastad tid :P

    SvaraRadera
  7. Jag var inte heller nåt fan, men tänkte som du ha den i baket istället. Vi får hoppas den passar bättre där! :)

    SvaraRadera
  8. Jag fick ett gott skratt när jag läste din kommentar till smaken på Vintervit.

    SvaraRadera