fredag 13 november 2009

Julplaneringen


Ja, alltså det är ju mycket nu om man säger som så. Kom att tänka på igår att det är dags att göra julkort om man ska hinna alla. för man vill ju inte stressa fram korten, det ska få ta sin lilla tid.
Hittade i alla fall på Tomtenissans blogg en lista på hur långt hon "hunnit" så jag tänkte modifiera den lite här hos mig.
Jag tänker och känner såhär inför julen: Man ska inte stressa. Man ska heller inte göra saker som man egentligen inte vill eller orkar, det är bara meningslöst. Så jag vill inte kalla min lista för saker som jag har HUNNIT, utan saker jag gjort helt enkelt. Håll till godo

Julfilmer:
Har kollat en del julfilmer...men jag kollar på dem året om egentligen. Men det är ju allra mysigast när man gör det första gången i september. Jag har nog plöjt 3-4 st.

Juldricka och julmat:
Julmusten KASTADE jag mig över när jag var på pressbyrån en stressig rast för någon månad sen. Jag som är uppfödd på Apotekarnes kan ju faktiskt inte dricka någon annan. Jag är finsmakare hahaha

Julmusik:
Julmusiken rullade för första gången för den här säsongen i augusti...men då tyckte NÄSTAN t.o.m. jag att det var lite tidigt för då hade jag precis legat ute i solen halvtimmen innan. Men jag kan inte leva utan musik och vill jag hamna i stämning är julmusik superbra.

Julklappar:
Har köpt rätt många. Men det är långt ifrån klart. Det är ju pengakris i år i min plånka så vi får se hur det blir med det där, men lite fler kommer det bli, garanterat.
Det är superkul att köpa julklappar tycker jag, men det är ju ännu roligare när man sedan ska sätta sig och slå in dem. Då är det mysfaktor och pyssel för full kareta.

Julpynt:
Julpyntet blir ju sparsmakat i år till en början eftersom vi ska flytta den 10 dec. Men det är första advent den 29 nov, så den 27:e kommer jag nog plocka upp det till fönstren och köpa hyacinter, shajt va jag längtar tills man kommer hem på kvällen och möts av en pussandes sambo och hyacintdoft

Jultidningar:
Jultidningar är något av det bästa som finns. Om man ska lägga sig ner/sätta sig i soffan 15 min med en kaffe mitt i en pluggpaus är det super att ta upp en och bläddra lite i och sväva iväg i tanken. Sånt gör mig lugn i själen.

Julparty: Första glöggkvällen hade vi i söndags, det var mysigt. Opretentiöst och lugnt, precis som det ska vara.

Julpysslat: Har både köpt liiiite nytt pyssel och börjat göra tomteluvor till årets kitshigaste tomteland. Gör inte ni andra tomteland? Jag har inte läst att någon gör det tror jag. Hur ser det ut därute i stugorna?

Julstress: Nä, men kanske kommer det lagom tills vi flyttar för då ska tusen saker + slutdisputationer göras på EN vecka... Annars är det enda som stressar mig runt jul är att när man inte bor i Stockholm (som jag kommer ifrån) eller i Skåne (som min sambo kommer ifrån) ska vi resa runt jul och det gillar inte jag. Jag blir stressad av sånt faktiskt. Kanske nästa års jul blir hemma hos oss istället när vi har en större lägenhet....vem vet.

/J

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du hittade mig för nu hittade jag dig.

    Det sämsta med julen är all logistik. Till viss del har jg gått i strejk och har avbokat en del "måste"besök. Så nu får vi den 25:e december på hemmaplan. Ska bli helt underbart att sitta i soffan med julmust, knäck och skumtomtar. Ok att jag länkar?

    SvaraRadera