tisdag 20 november 2018

Julnoveller som alla borde läsa - eller lyssna på!




Jag är ju en pendlare sedan snart tre år tillbaka och jag klarar inte riktigt av att läsa på bussen så oftast lyssnar jag på radio eller musik.
Men så tänkte jag att jag skulle testa ljudböcker (jag är ju egentligen av den gamla hederliga "känna bok i handen-skolan") och skaffade Storytel och laddade ner några ljudböcker... och döm om min förvåning när jag lyckades träffa rätt på båda julböckerna.

Den första jag lyssnade på var : Juldagar - 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar

Juldagar : 12 berättelser och 12 festmåltider för 12 dagar (inbunden)
Bild från Bokus

Det här är en bok med 12 julnoveller och mellan varje novell finns det ett kort litterärt julrecept - alltså både recept och liten historia kring receptet och dess uppkomst/härkomst (i typ sann Nigella-anda. Genealisk idé!!!)
Jag fullkomligt älskade den här boken. Dels för att den är lite halvt självbiografisk men också för att författaren blandar vanliga noveller med sago- och mystiska inslag, spökhisotirer, sorg och kärlek. Helt enkelt en superbra kombination av precis allt.
Jag tror till och med att det här kommer att bli min nya "julbokstradition" - fanns sååå många bra noveller i.
Sen är det en väldigt bra uppläsare och ett extremt bra förord... Helt klart årets julklappstips till den som älskar att läsa och älskar julen.


Sen lyssnade jag på denna: God Jul - en berättelse av Jonas Karlsson. 
God jul : en berättelse (inbunden)

Jag hade ingen som helst aning om vad jag skulle förvänta mig för jag visste ingenting om den, men jag både skrattade rakt ut på bussen OCH hade skrattet som fastnade i halsen på mig.

Framförallt är Jonas Karlsson en fantastisk uppläsare. Jag har lite svårt att se hur dialogerna skulle gå att läsa så bra på egen hand. Men framförallt är det så sjukt bra skrivet. Det är så enkelt, återhållsamt, intelligent och precis så "kommungrått" som jag antar att gemeneman har bilden av. och språket...dialogerna är on point och det finns liksom ingenting en skulle vilja skala bort.
Den här boken var också fantastisk och har ni inte läst den så gör det - eller lyssna - eller ge bort den i julklapp!

Någon som har läst någon av dessa - vad tyckte du i så fall?

/Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar