söndag 6 september 2009

Pärlplattepyssel


Igår ägnades dagen åt att åka till IKEA och Toys`R Us för att införskaffa pärlor och pärlplattor och köpa pizzzaingredienser och sen åktes det hem till Casa Amorsken-Thuresson och pärlplattepysslades. Senare på kvällen gjorde även mannen i familjen världens godaste pizza (vars rester precis förtärts i någon form av sofistikerad söndagslunch) för vilken han ska ha all pizzacred i universum. Sällan har en sådan god pizza färdats ner till min magsäck och försatt mig i paltkoma.

Pärlattepyssel är perfekt att göra roliga saker av och ge bort i julklapp. Jag har t.ex. gjort "packman-örhängen" (som inte fått hängena i sig ännu, men de kommer)
Men man kan lika gärna klistra fast magneter på baksidan och ha som kylskåpsmagneter. Vilket MEGAMAN-gubben här nedan är t.ex.
Nu är det ju så att jag och min sambo och Peter, som var här igår, faktiskt är tv-spels nördar, men man kan lika gärna göra blommor eller bilar eller vilken annan sorts pärlpplattor man vill. roligt är det ju om man nischar sig på något som mottagaren gillar.

Nu finns det jäven så man kan göra pärlplattor av sina foton. Är man intresserad av det bör man kolla in Slöjddetaljers eller Panduros hemsidor för mer info. Ett tips är dock att köpa pärlorna på t.ex. leksaksaffären, det var billigare än i specialhobbyaffär. Annars har IKEA en hel burk indianpärlor (som jag i alla fall kallade det som liten), numer Strykpärlor, med blandade färger för 49 kr. Det är en bra början och investering. Speciellt om man är många som ska göra och om det är barn med i bilden.

En ny grej jag uppmärksammat är "Pärlplattor på stan" en form av streetart som jag gillar väldigt mycket. Det är både roligt och upplivande. Mer sånt åt folket!

Men åter till julen och dess innebörd för pärlplattan. Man kan göra så mycket med pärlplattor idag eftersom att man stryker ihop pärlorna och slipper vänta och limma och ha sig som man fick göra när man var liten. Så nu är det faktiskt åter igen bara fantasin som sätter gränser.
Själv tänker jag mig att glasunderlägg, kyöskåpsmagneter, väggdekorationer, jukort och paketetiketter är perfekta att göra av pärlplattor.

Där sitter och jag och gör ett glasunderlägg till någon i julklapp. Men här nedan är ett exempel på ett julkort som ska skickas iväg i mitten av december.










Jag rekommenderar helt enkelt en pärlplattepysseldag eller kväll. Det är roligt att göra saker som är lätt, snyggt och billigt, allt på samma gång =)



Ha en bra söndag allihop!
/J

2 kommentarer:

  1. Det där var ju faktiskt en bra idé! Ska dra fram pärlorna och pyssla lite med barnen nån dag!

    SvaraRadera
  2. Ja gört!
    En gammal favorit är ju grytunderlägg...men det kan gå fel med dom här strykpärlorna som smälter vid en viss värme...dett har jag själv bitter erfarenhet av =)

    SvaraRadera