söndag 12 september 2010

Årets första!

...bakning med julsmak!

Japp så är det. Igår skulle vi ha vänner här på middag och sedan spel hela kvällen. Spelet; Talisman, är ett TIMSLÅNGT påfund som kräver sin koncentration och sin jämna blodsockernivå. Så jag tänkte att varför inte baka lite mjuk pepparkaka och serva den med lite lingongrädde???
Sagt och gjort, så blev det!

Det luktade gott och smakade minst lika bra.
RECEPT:
Din favoritsockerkaka (men utan smak t.ex. INTE citron om du brukar ha det) + en påse pepparkakskrydda
Vispa grädde och när den är nästan färdigvispad så vispar du ner sockrade, hela lingon. Smaka av om det behövs mer socker i grädden. I så fall: Sockra!


Jag har även gett mig på idag att försöka grava lax för första gången i mitt liv. Jag tog bara en liten bit och har ingen aning om vikt eller nått sånt så jag fick höfta rejält på hur mycket salt och socker och peppar det skulle vara.
I receptet stod ingenting om att man skulle ha en tyng på laxen, men om jag inte misstar mig så har min morfar alltid haft det och jag tänker axla allt gott han gjorde i mat och bakväg nu när han inte är här hos mig längre. I brist på annat så tröck (jo, det heter faktiskt så i Lalolandet) vi dit en tom flaska och snörde åt med plastfolie...det blir nog superbra. Vi får se om några dagar.


Anledningen till gravad lax är inte ett julsug, utan helt enkelt en läroprocess. Det är ju så jävla lätt att sabba hela julbordet om den gravade laxen smakar helvete, så nu ska jag testa mig fram till jul - samt sluta svära för det låter ju så illa ;)

/J

5 kommentarer:

  1. Det där såg ju inte lite gott ut! Både laxan och kakan ser smarriga ut!

    Klart det heter tröck förresten. Eller egentligen tröckte, i alla fall i Västergötland.

    SvaraRadera
  2. Varför börjar alla prata om pepparkakor?! ;) Blir ju helt gaaalet sugen på pepparkakor! :D

    SvaraRadera
  3. Fridolin: JAAAAA : TRÖCK är ett svenskt ord. Och kan "FETT" få betydelsen "coolt, hippt" i ordlistan så kan man tamef_n säga TRÖCK; TRÖCKTE och BRÖVE!

    Det var gott!
    NU håller jag en tumme för laxen.

    Stockholmsjul: Ge in för cravet. GÖR DET GÖR DET GÖR DET *hetsar till pepparkaksätande*

    SvaraRadera
  4. Både pepparkakan o laxen ser goda ut. ja det stämmer att pappa alltid la något tryck över laxen.

    SvaraRadera
  5. Mamma: Ja, visst gjorde han det?!?! Typ en tallrik eller nått. Men jag tog en tom chilisåsflaska och virade dit. Vi får se om det funkar=D

    SvaraRadera