måndag 11 september 2017

A christmas carol på Folkoperan

Jag har ju en all time julfavorit: A christmas carol av Charles Dickens. Av olika anledningar har jag aldrig sett den på Maximteatern där engelska teaterna i Stockholm har satt upp den tidigare år - men i år ska den spela på Folkoperan i Stockholm.

bild från folkoperan.se
Folkoperan skriver:

Sagan om den snåle Ebenezer Scrooge har både humor och allvar och passar hela familjen. Föreställningen innehåller flera välkända sånger som "We Wish You A Merry Christmas", "God Rest You Merry Gentlemen" och "Ding Dong Merrily on High".
       På 1980- och 1990-talet spelades A Christmas Carol årligen i Stockholm. För några år sedan väcktes traditionen till liv igen och den sattes upp i en genuin engelsk musikteaterversion med brittiska skådespelare och sångare i rollerna samt flera barnskådespelare. 


Handlingen utspelar sig i ett snöklätt London julen 1843, samma år som Charles Dickens skrev berättelsen. Ebenezer Scrooge är girigheten personifierad. Han bryr sig föga om andra människor, såvida de inte kan inbringa pengar förstås. En natt blir han uppsökt av tre andar som påminner honom om allt han inte gjort för sina medmänniskor och att ingen kommer att sakna honom när han är borta.

Jag är sååååå sugen på att gå i år - någon annan som tänkt samma sak?

3 kommentarer:

  1. Åh den skulle jag vilja se, undra om jag kan få med maken på en tur till Stockholm för att se denna..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas han går med på det! Jag tror att den är jättebra, får superbra recensioner varje år. Peppa på honom rejält!

      Radera
  2. Åh, vilken juldröm att få se den! Och på engelska dessutom! Älskar Christmas Carol. Det blir nog inte av för min del i år, men hoppas de fortsätter följande år.

    SvaraRadera