tisdag 29 december 2009

Nästan en vecka efter jul


Då sitter jag i Stockholm och njuter av mammas fina gran och sällskap.
Här uppe har vi varit sen den 26:e och imorgon bär det av hem igen för att fira (nu höll jag på att skriva midsommar, men det är inte sant, jag menar ju:) Nyårsafton!
Men innan nyårsafton kommer in ska vi ju tala om julen som var såklart.

Det var helt enkelt UNDERBART!
Vi hade lagat sjukt god mat, allt var perfekt med en massa snö och mysiga julsånger. Vi klädde oss fina och bara njöt hela dagen av varandra, julefrid och en MASSA MASSA hemmagjort godis, mata och min personliga favvo: PARADISASKEN!!!

Varje rutinerad julfirare startar dock julaftonsmorgon med lite Inolaxol för den goda hälsans skull ;) ... Så man kan ge sig på all den goda maten sen =)
typ frukostgröten och frukosten ...



Ny tradition för i år: Vintersalladen med granatäpple som verkar vara alla tv-kockars nya innefrukt för året.
hemmgjord vitlökssill är en STOOOOR favorit på julbordet. Faktiskt en sådan stor favorit så släktingarna saknade den på julbordet i år.
Personligen åt jag så fort så jag knappt fastnade på bild ...
Killarna var uppklädda och satt förväntansfulla framför granen och inväntade tomten och sina klappar.
Vi kollade självklart på Kalle Ankas jul. Myste i soffan. Drack glögg och käkade godis.
Efter kalle åt vi julbord och senare på kvällen, innan Karl-Bertil, gick vi en promenad och njöt av lugnet och tystnaden ute.
Men sen var det äntligen dags för Karl-Bertil och jag fick i år för första gången på LÄÄÄNGE se den på julafton. Annars brukar jag bli nedröstad av släktingar som inte förstår sig på Karl-BErtils, Tage Danielssons och Per Åhlins storhet. Men i år fick jag bestämma alldeles själv.

... och jag ÄÄÄLSKAR verkligen Karl-Bertil.
Efteråt var det dags för julklapparna. Här sitter min alldeles egna katt och öppnar en av sina från mig. Det var en ...
sketasnygg TRANSFORMERSTRÖJA!!!
Nu har vi varit uppe hos mamma i Stockholm och fått ännu mer julisar och julmyst oss riktigt i några dagar, men imorgon bär det av hemåt igen ... om vi får med oss allting på tåget vill säga =/


Här sitter jag på extrajulafton och öppnar klappar. På bordet framför ser ni en av mina bästa: En tolkienkalender som är sååååå snygg. Bra presse till en saganomringennörd som jag.

Underbara tofflor fick jag också!
Maja var också med och öppnade ... eller snarare åt snörena.
Det har varit en underbart lugn och skön jul, med mycket snö, mysande och vinterpromenader. Det har varit så fantastiskt skönt att efter en hektiskt höst få ligga på soffan, läsa, virka och bara ta det lugnt och umgås. Att ha varit här uppe i några få dagar har också varit skönt även om jag hade hoppats på att träffa flera vänner, men tiden går så snabbt och jag orkar inte stressa när jag väl kommer upp.
Ni andra verkar också ha haft det fint i jul. Men vad händer nu med alla julbloggar, kommer ni att lägga ner till i höst och då ta vid julandet igen????
Hur jag gör? Jag fortsätter som vanligt, men allt eftersom julen tar slut så kanske även själva julen försvinner, men jag hoppas att stämningen kommer finnas kvar ändå =)

/J

7 kommentarer:

  1. Jag kommer, precis som förra året, låta min blogg ligga i dvala från januari och tills julsuget tar tag i mig igen till hösten. Om det dyker upp något juligt under året skriver jag självklart, men annars får bloggen sova. Min blogg handlar bara om julen.. så då blir det så :)

    SvaraRadera
  2. Julflickan: Härligt! Det gör min också, därför måste den vara igång HEEELA året =)

    SvaraRadera
  3. Jag kommer att ta en paus från bloggandet efter julen och sen dra igång bloggen igen någon gång i höst när jag känner julkänslan komma krypandes.

    Men händer det något juligt under året skriver jag såklart något.

    SvaraRadera
  4. Oh vad hemskt att folk inte förstår Kartl-bertil. Själv missade jag det tack vare min svärfar men skam den som ger sig. Halv tolv på julaftonskväll kollade jag på det genom Youtube ha,ha. Tack för tekniken.

    SvaraRadera
  5. Min blogg kommer nog att få vila sig nu efter nyår men jag är lite sugen på att fortsätta någon slags pyssel/vackra ting blogg under hela året bara för att det är kul.

    Hur kan man inte gill Karl-Bertil Jonsson? Karl-Bertil är viktigare än Kalle Anka i mitt hem! Klockan sju bänkar sig hela familjen framför tv:n. Alla kan minst tre repliker. :)

    SvaraRadera
  6. Metronyx och Fridolin- ärade, tappra Karl-Bertil kämpar: VA UNDERBART!!!
    I mitt hjärta är Karl-B. också myyyyycket viktigare än Kalle Planka, och så kommer det att bli i fortsättningen =)

    Fridolin: Jag har liksom samma tanke med bloggen som du. Och helst vill jag inte starta en ny, för det ligger liksom för nära julbloggen på ett sätt. Meeeeeeen....vi får se hur jag kan tänkas lösa det på för sätt. Hur har du tänkt?

    SvaraRadera
  7. Hmm, har nog inte tänkt så mycket och jag får sevad jag hinner med nu när terminen drar igång men det vore kul att fortsätta med något där man kan få utlopp för kreativitet och pysselsjukan. :)

    SvaraRadera