fredag 11 december 2009

SAFFRANSKRINGLOR
ca 30 st
Jag gillar att baka lussebullar, men det är roligt att variera saffransbaket. Dessa kringlor har alltid gått hem hos alla som jag bjudit dem på. Testa lagom till Lucia ni också!

Ugn:
200 grader

Ingredienser
100 gram smör
1/4 dl grädde
1 pkt saffran
½ dl vit sirap
3 dl vetemjöl

Garnering:
Vispat ägg
Pärlsocker

Gör så här:
Rör smöret pösigt. Rör ner sirap, grädde, saffran och mjölet. Ha i mer mjöl om degen är kletig. Du märker när den blir bra att arbeta med. Jag brukar slå in degen i plastfolie och lägga den i kylen 1-2 timmar, då blir den lätthanterlig.

När degen vilat, dela upp den i två bitar och sedan i mindre bitar som du rullar ut till längder och delar i ca 15-25cm långa bitar. Forma bitarna till kringlor och lägg dem på bakpapperskläddplåt.
Kringlorna jäser inte upp så mycket mer än den storlek de har när du lägger dem på plåten, så om du gör dem olika stora så försök matcha alla små/stora/mellan på samma plåt, annars kommer några brännas av fort och andra ta längre tid på sig.

Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i mitten på ugnenn i 10-12 minuter. Men passa dem noga, allt beror på ugn och de går snabbt över till bränt läge.
Supergott och en bra "ge-bort-present"

Lycka till!
/Kaklandet

3 kommentarer:

  1. Åh!!!
    jag vill också baka!
    Min vän... jag tror att du kan vara den ultimata stämningsmästaren.

    SvaraRadera
  2. Twistade romantikern: GÖRT!
    Oh, tack, vilken komplimang, vilken ära...vilka fina ord. Tur att man inte ser min genans i julens röda sken som sprider sig...okej, jag ljög. Här är allt vitt vitt vitt och kalt. Men den nya lägenheten...DEN är fin och pysslad..nästan =)
    Men gör kringlorna, you will like them...alot!

    SvaraRadera
  3. De ser jättegoda ut men jag behöver baka ut pepparkaksdegen i kylen först.

    SvaraRadera