söndag 18 oktober 2009

Dagens påspyssel

Fick pyssellust och drog fram lite grejer. Framförallt testade jag göra påsar som det tipsades om i Allers jultidning. Jag drog fram de gamla 80-tals serietidningarna och satte igång, blev sjukt snyggt med serietidningen.
Jag tog bort klämmorna i mitten så jag fick "dubbelsidor. Sedan viker du in kortsidorna mot varandra och limmar ihop dem. Jag limmade en del med limstift, men några använde jag maskeringstejp på för det passar så snyggt till seriepappret.
Vik upp ena kortsidan (ju längre du viker desto större botten blir det)
Vik ut hörnen så det ser ut som på bilden. Även här pillade jag in lite maskeringstejp under så det håller ihop "inifrån påsen".
Vik in flikarna och limma/tejpa så påsens botten håller ihop och VOILA - en supercool påse för julgodis, eller annan julklapp ... eller födelsedagspresent.


Jag gjorde ganska många påsar i olika papper och t.o.m. en i en Harry Potter plansch - blir perfekt för Harry Potter fanets julklapp. Det roligaste med det här var att det var så himla enkelt att göra, går fort och blir snyggt.
Jag delade även på serietidningen och tog bara en sida, då blir påsen mindre och passar små pressar.


Jag tackar Allers för tipset!

/J

8 kommentarer:

  1. De där skärbrädorna verkar smarta att ha som underlägg. kanske ajg borde ta mig en titta på nästa ikea tur!? Snygga påsar, de går ju att använda till mycket!

    SvaraRadera
  2. Anna: De är helt enkelt VÄÄÄLDIGT användbara när man pysslar tycker jag. Och 19 spänn är ju inget.

    Vad gäller påsarna så är det just nu mitt nya favvo-pyssel hahahaha, mest för det ser så proffsigt ut. Nu ska jag införskaffa lite häftigt naturpapper eller cellofan så kan man göra lite fler =)

    SvaraRadera
  3. Verkligen snygga påsar du har gjort, såg också tipset i Allers men funderade på om det verkligen var så lätt som de beskrev det. Nu vet jag tack vare dig :-) Jag kanske ska ge mig på ett försök.

    SvaraRadera
  4. Tina: JA, det var verkligen inte svårt. Med hårdare papper blir det såklart svårare att få hörnen att inte spricka, men testa, det var inte krångligt alls.

    SvaraRadera
  5. du får visa mig hur man gör påsarna när du kommer hem o hälsar på till helgen.
    /mamma

    SvaraRadera
  6. Mamma: Shår labradår - jag gört!
    Det är lätt som en plätt. Man borde ju kunna göra med julpapper om man har något lite tjockare.

    SvaraRadera
  7. Jensan: ...OCH mina ... eller? Varför har jag inga pony-tidningar? Det hade varit så jäkla fint. Puss

    SvaraRadera