lördag 13 oktober 2018

En blandning av amerikanskt och saga - årets jul på Ikea

Förra helgen var jag på IKEA här i Linköping, men då var det enda juliga som fanns doftljus med lock. Inte så spännande. Men nu såg jag att Julbutiken kommit upp på Ikeas hemsida.

I år känns det som Ikeas jul går i den lite mer amerikanska tonerna med en hel del rutigt och lite "murrigt" MEN med inslag av sagor - vilket är en härlig kombo.
Jag har alltid gillat den typ av amerikansk jul som i min tanke består av en insnöad stuga i Big Bear med mycket trä, stora sköna filtar, djupa skinnfåtöljer, en stor öppen spis, högt i tack och lite lodge-känsla. Känns som bara en rökrock och ett konjaksglas fattas och lite så lite raspig, gammal julmusik i bakgrunden.
 Men eftersom det är IKEA så blandas det och är du en som vill blanda in saga och fantasi (kanske en Alice i Underlandet- känsla) så går det verkligen att kombinera ihop.
 Här är mina favoriter:





Den här lilla Grinch-granen är jag sugen på att köpa till mitt klassrum...





Den här känns PERFEKT till godisbordet
 - men måste kolla in den först för jag fattade inte hur stor den var.






Den här kalendern var så göllig!


Den här dukningen fick mig verkligen att tänka på höst och Alice i underlandet - går att göra mycket med julen i år =)

Har ni några IKEA-favoriter?
/Jessica

1 kommentar:

  1. Åhh älskar det där rutiga! <3 Har faktiskt sådana där skotskrutiga julgardiner på julen.

    SvaraRadera