tisdag 2 oktober 2018

Julstjärnan som vägrade dö

Förra julen köpte jag sedvanligt ett gäng röda julstjärnor ... och sedvanligt dog de alla en efter en, precis som de brukar. Förutom en liten som stod pall i både torka och kyla.
    Eftersom jag får dåligt samvete varje gång jag kastar en levande växt så stoppade jag ner den i en ojulig kruka och lät stå. Men den lilla klena stjärnan växte sig starkare och plötsligt hade den SEX stycken grenar (från de två den hade när jag köpte den) och den sköt i höjden. Under den varma sommaren gav den upp två gånger och släppte sina två svagaste grenar, och jag har inte behandlat den väl då den knappt haft någon jord. Meeeeen, nu är den omplanterad och växer så det knakar.
Ska helt sonika stoppa den i en svart plastsäck nu och se om den fixar att bli röd till jul....
hoppas!


Någon som försökt få sina julstjärnor att bli röda igen och lyckats?

För att få den att bli röd igen ska den tydligen stå i kolmörker minst 14 timmar/dag i minst 8 veckor. ...jag börjar nu och ser om det funkar.
Håll en tumme!


/Jessica


9 kommentarer:

  1. Våra vita på jobbet vägrade också att dö efter vintern (vanligtvis så lever dom ju inte så länge). Vi rensade och sparade de finaste och nu står dom så gröna o fina lite här och var :)
    Hoppas du lyckas med att få dom röda igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack - det blir verkligen superfina buskträd av dem. Och så är det så synd att kasta dem om de väl överlever

      Radera
  2. Oj spännande! Hoppas du lyckas :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, frågan är om jag pallar ha en stor plastsäck stående i en garderob...

      Radera
  3. Svar
    1. tack - kan behövas. Får se om både tålamod och metod funkar...

      Radera
  4. Så fin! Hoppas den blir röd till jul igen, vore ju kul om den får leva sina andra jul efter att ha kämpat så länge. ;)

    SvaraRadera