onsdag 13 oktober 2010

Jenny Nyström

DAGENS HETA TIPS SOM KAN BLI MYSIGT OM MAN VILL JULMYSA LITE I FÖRTID ... OCH ÄR KONSTINTRESSERAD

Alla har vi väl sett Jenny Nyströms tolkningar och målningar på vykort och tavlor av tomten. Det var hon som gav vår svenska tomte ett ansikte och fick människors syn på tomten att ändras.

Just nu önskar jag att jag fortfarande bodde på Öland för på Kalmar Läns Museum har de just nu en Jenny Nyström-utställning.
Jenny Nyström kom från Kalmar och for till Paris under sent 1800-tal. Åh, va jag önskar att jag levt på sent 1800-tal då "Den nya kvinnan" växte fram så man kanske fått chans att träffa henne.
Klicka på bilden med flickan för att komma direkt till Kalmar Läns Museum
eller klicka på länken här nedanför för att komma till Jenny Nyströms hemsida
Jenny Nyström. se

Vad tycker ni om Jenny Nyströms tomtar?
Själv älskar jag dom. Gillar det där gamla stuket på tomtar och julen

6 kommentarer:

  1. Ja utan Jenny ingen jul! Nej, men hon är en stor del av julen tycker jag :) alla dessa sagor som hennes bilder passar så bra till.. har flera böcker med hennes bilder, lika mysigt varje jul att bläddra igenom!

    SvaraRadera
  2. Lisa: Nä, visst är det lite så. JAg tycker det blir en sådan härlgit känsla och stämning i hennes bilder med jul, snö och midvinterkvällar.

    SvaraRadera
  3. Sv: Haha ja, det vore riktigt traumatiskt att fira jul med den samlingen! :)

    SvaraRadera
  4. Det hade varit roligt att se!
    Min favorit är nog coca colas version av tomten ändå, men Jenny Nyströms verk är ju så väldigt fina!

    SvaraRadera
  5. Jenny är ju en svensk klassiker. Fast jag har insett med stigande ålder att den nordamerikanska tomten sitter hårt i mina cellmembran. Som Tess påpekar trots att jag hatar coca-cola så är den julreklamens tomte väldigt "tomtig". Fast vill man gå old school så är jag uppfostrad med tomten i "Midvinter nattens köld är hård"....

    SvaraRadera
  6. SV: haha ja det håller jag med om! ååh, så mysigt! Startat upp julmyset! Jag ska baka imorn, lite smått julgodis som man kan göra lite när som helst på året. Längtar! Ja jag skickar gärna lite snö söderut! Den är på G i 50 km/h!

    SvaraRadera