torsdag 28 oktober 2010

Småjulande

Jag har gjort det mest provisoriska och fula fågelbord man kan tänka sig. Fågelbordet består av en gammal kakburk i plast som jag gjort hål i med en skruvmejsel och sedan surrat fast på balkongräcket och fyllt med frön. Numer hänger det även en gigantisk talgboll under fröskålen.

Varför jag gjort detta? Jo, därför att jag älskar att titta på småfåglar. Det är förmodligen pensionären i mig som älskar att sitta i fåtöljen dricka kaffe och iaktta deras gängbildningar och matrutiner - som att de äter i turordning och man inte får tränga sig i matkön.

Så nu sitter jag här och njuter av att titta på dem med benet i högläge och ballerinapepparkaka i magen. Det negativa? Ja..det skulle vara all fågelskit då, men den sköljer man bort med varmt vatten med jämna mellanrum.

Lite annat julande har hunnits med. Några julklappar är inhandlade och igår när jag haltade hem efter mina timmar på jobbet så blev jag kär i en julgransdekoration. Så det fick bli årets första julgransdeko. Han heter Måns-Melker och är ett perfekt tillskott till den rosa julgranen ...

I helgen åt vi förresten amerikanska-tomtepannkakor - gött mos!

Ps. Håll utkik efter en tävling som börjar här ikväll. Ds.

13 kommentarer:

  1. Vilka ursöta pannkakor! :)
    Var kan man få tag i en sådan form?

    SvaraRadera
  2. SV: Haha, tror det är några fler också :) Men det skadar ju aldrig med flera tävlingar, bara mysigt! Och som sagt, vem kan få för mycket julmust?

    Attans, då känns det inte som om de finns att få tag på längre..

    SvaraRadera
  3. Är det en vanlig pepparkaksform du har där? I så fall ska jag också pröva! :)

    SvaraRadera
  4. Lina: Lagerhaus för 2-3år sedan, så nä, de finns nog inte kvar.

    Stockholmsjul: Japp, en vanlig. Men kom ihåg att vända den med vassa sidan uppåt så du inte repar pannan.

    SvaraRadera
  5. Roliga pannkakor. :)

    Sv: Oh det fudgereceptet ser jag fram emot att se här på bloggen! :)

    SvaraRadera
  6. Måns-Melker va söt. Pannkakan såg god ut.

    SvaraRadera
  7. Vad tjusig han är, Måns-Melker! Kommer att göra sig alldeles utmärkt i rosa gran!

    SvaraRadera
  8. Sv: Ja, det är helt klart bättre när sakerna är finare än att bli besviken =P

    SvaraRadera
  9. Åh vad söt Måns Melker är. Hans tvillingbror skulle kunna få hänga i min gran.

    SvaraRadera
  10. Måns-Melker är ju hur cool som helst! Bra köp! Snällt också av dig att mata birdiesarna. Jag har som mest kastat ut en näve frön på taket härintill (vill inte ha allt bajs som kommer med på balkongen) men då kom två feta kråkor och åt upp allting. Sen l
    det jag att det var förbjudet att mata fåglar i vårt hus s då lade jag ner det...

    SvaraRadera
  11. Mamma: PAnnkisarna var mycket goda, men extremt mäktiga.

    Lotta. Jag tror så jag också! Han ska få hedersplats i mitten längst fram.

    Jul i stan-Jenny: Åh, en kitschkompis till Måns- han skulle bli glad =)

    Fridolin: Tackar! Känner att det var välspenderade 49 kronor.
    Vad gäller fågelpooh så är det ju ett dilemma. Inte att det luktar, men det ser ju för jää--igt ut helt enkelt. För övrigt borde jag läsa om vi får mata fåglarna eller inte kom jag på nu...

    SvaraRadera