onsdag 20 oktober 2010

Jultävling

Är med och tävlar om denna roliga julbok hos Sanna på "Sannas Christmas"

Tävlingsmomentet är att skriva ner sin favoritjultradition och det är inte det lättaste kan jag säga, för det finns så många både små och stora favoriter.

Men jag tror ändå att en av de jag uppskattar allra mest är när jag går hem till mormor och morfar (numer bara mormor tyvärr) en 4-5 dagar innan julafton och klär granen, sätter upp julgardiner, julpyntar hela lägenheten (förutom ljusstakar och sådant som redan är framme) och slår in julklappar.
Självklart lyssnar vi på julmusik i form av Kikki Danielsson eller Vikingarna (inte direkt mitt val, men det är precis som det ska vara ändå) till detta och sedan avslutas allting antingen med julmust och macka med hemgravad lax, eller med middag.
Det blir alltid så bra stämning och en sådan lugn och ro när det där midvintermörka börjar sänka sig utanför fönstret och allting är pyntat och klart och det obligatoriska fotot skall tas framför granen. Jag har gjort detta så länge jag kan minnas och när den här eftermiddagen/kvällen varit - då känner jag julens intågande på riktigt i själv och hjärta, det är härligt!


Nu; lite frukost samtidigt som jag ska kolla ut genom fönstret och se om regnet övergår i snö - dom har ju faktiskt lovat !!!

1 kommentar: