måndag 9 september 2013

Säsongens första lista

Johanna på "Mitt Vinterland" hade en kort liten lista som kändes kul. Jag älskar ju listor så här kommer mina svar:

Julskinka - Köttbullar - Vegostajl på båda!!
Aladåb - Rullsylta  - Nä
Lussekatter - Julstjärnor (Bullar eller blommor?...vet inte vad julstjärna är för bakverk...klenäter?)
Julen är här - Gläns över sjö och strand
Julstjärna - Adventsljusstake
Rött - Guld
Snö - bart
Sunes jul - Tjuvarnas jul
Mjuk pepparkaka - Pepparkakor
Kanelsocker - äppelmos (på gröten)
Knäckebröd - vörtbröd (Huvudsaken det är hembakat)
Jul med familj - släkt (Spelar ingen roll, men aldrig utan Jens och mamma!)
Gravad lax - rökt lax
Knäck - kola
Prinskorv - Julkorv
Papperskalender - chokladkalender
Julmust - glögg - Ahhhh, är närmare besatt av julmust, men glögg är ett måste!
Lussakatter med saffran - utan saffran (själva grejen med lussekatt är ju saffran och den gula färgen...)
Kalle Anka - "tv-fritt"
Paketinslagningskväll - Slå in paket när man köpt dem ( Har testat att slå in på en kväll, men det mysiga avtar lätt efter 3 timmar så mer än häften är kvar...så nä, inte igen!)

Nä, nu tar vi tag i den här veckan  vänner!
Händer det något juligt i dag?
/Jessica
Längtar till kripsiga mornar!

2 kommentarer:

  1. Jag vet ett finskt bakverk som kallas julstjärnor, är som en slags smördeg som fylls med en plommonsylt typ. Kan säga sähär jag tycker du gjorde ett helt rätt val!

    SvaraRadera
  2. Det var nog min lista som jag gjort, men som hon svarat på :)
    Och julstjärnor är alltså, som Anna sa, bakverk av smördeg och plommonmarmelad som bakas här i Finland på julen. Sen toppas det med florsocker. Enkelt men supergott (fast det kanske inte alls låter speciellt på det sättet).

    SvaraRadera